امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 April 2024

تصاویر شهر

تازه های شهر مبارکه

در آینه مطبوعات

کد: 9380
بروزرسانی: یکشنبه, ۰۱ آذر ۱۳۹۴ ۲۰:۳۰

سنگ تمام شهرداري مباركه براي توجه بيشتر مردم به فرهنگ مطالعه و كتابخواني

 
شهرداري مباركه در سال‌هاي اخير گام‌هاي بسياري براي توسعه و ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني در اين شهر برداشته است. اقداماتي كه در راستاي توسعه و ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني در شهر مباركه انجام شده، ابعاد سخت‌افزاري و نرم‌افزاري را شامل مي‌شود. مديران شهري مباركه در حوزه سخت‌افزاري، اقدام به ساخت‌ خانه‌هاي فرهنگ با محوريت ترويج فرهنگ مطالعه و كتابخواني و همچنين كتابخانه‌هاي بسياري كرده‌اند كه مي‌تواند بخشي از نيازهاي جامعه را پوشش دهد. در حوزه نرم‌افزاري نيز برنامه‌هاي بسياري اجرا شده تا توجه مردم و شهروندان مباركه به موضوع كتاب و كتابخواني جلب شود. 
فعاليت‌هاي شهرداري مباركه در هفته كتابخواني
همزمان با فرارسيدن هفته كتاب و كتابخواني، شهرداري مباركه 10 ويژه برنامه را در دستور كار خود قرار داد. در يكي از اين برنامه‌ها، شهردار مباركه از تمامي خانه‌هاي فرهنگ و فرهنگسراهاي سطح شهر مباركه بازديد كرد و با اهداي لوح تقدير، كتابداران زحمتكش را مورد تجليل قرار داد. در اين بازديد شهردار مباركه در جريان مشكلات و كمبودهاي خانه فرهنگ قرار گرفت و ابراز اميدواري كرد با برنامه ريزي ها كه در حال انجام است مراكز فرهنگي شهرداري بيش از اين فعال شده و خدمات مطلوب تري را به شهروندان ارائه دهند .
مردم مباركه نيز با استقبال بسيار مطلوب خود از برنامه‌هاي پيش‌بيني‌ شده در اين هفته، گرماي خاصي به مراكز فرهنگي، فرهنگسراها و خانه‌هاي فرهنگ اين شهر بخشيدند. از سوي ديگر، مديران شهري مباركه با اهداي كتاب به دانش‌آموزان ، تلاش كردند گام‌هاي محكمي در راستاي توسعه فرهنگ كتاب و كتابخواني بردارند.
آغاز حركت‌هاي نو در عرصه كتابداري مباركه
فرهنگسراي غدير مباركه بزرگترين كتابخانه اين شهرستان را در خود جاي داده كه بيش از 41 هزار جلد كتاب دارد. بسياري از ويژه برنامه‌هاي پيش‌بيني شده در هفته كتاب و كتابخواني با محوريت اين فرهنگسرا به اجرا درآمد كه استقبال شهروندان را به دنبال داشت. يكي از اقدامات قابل توجه شهرداري مباركه در اين زمينه، تجهيز كتابخانه فرهنگسراي غدير به سيستم رايانه‌اي كتابداري بود. تا پيش از اين، تمامي اين كتاب‌ها به صورت دستي طبقه‌بندي و نگهداري مي‌شد اما اكنون و با برنامه برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، تبديل سيستم دستي كتابخانه به سيستم رايانه‌اي در دستور كار قرار گرفته است. به واسطه اين اقدام، 41 هزار جلد كتاب موجود در اين كتابخانه ليبل‌گذاري و آماده‌سازي مي‌شوند و در اختيار علاقمندان به كتاب و كتابخواني قرار مي‌گيرند .از سوي ديگر، شهرداري مباركه با اجراي طرح اردوي كتاب، دانش‌آموزان را به حضور در فرهنگسراي غدير فراخواند تا دانش‌آموزان با حضور در مخزن كتابخانه، با قوانين كتابداري آشنا شوند. در اين اقدام، كتابخانه فرهنگسراي غدير مباركه به كتابخانه‌اي با مخزن باز تبديل شد تا مراجعه كنندگان كتاب‌ها را از نزديك ببينند و ارتباط ويژه‌اي با كتاب برقرار كنند. دانش‌آموزان و مراجعه كنندگان همچنين در كارگاه‌هاي قصه‌گويي و قصه‌خواني حضور يافتند. آنها همچنين به بازديد از نمايشگاه كتاب پرداختند و با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، به صورت رايگان، عضو كتابخانه‌ شدند. برگزاري كارگاه‌هاي قصه‌خواني، قصه‌گويي و صحيح‌خواني نيز از ديگر برنامه‌هاي اجرا شده توسط شهرداري مباركه در هفته كتاب و كتابخواني بود. در قالب اين طرح، آموزش يك‌ ساعته‌اي براي شركت كنندگان در برنامه‌ اردوهاي كتاب پيش‌بيني شده بود تا آنها با نحوه صحيح‌خواني كتاب آشنا شوند. از سوي ديگر، فرهنگسراي غدير در هفته كتاب و كتابخواني ركوردي بي‌نظير از خود بر جاي گذاشت و 360 نفر را به عضويت رايگان خود درآورد. 871 نفر نيز از نمايشگاه كتاب و كارگاه قصه و آموزش اين فرهنگسرا بازديد كردند و 480 نفر نيز در كارگاه قصه‌گويي شركت داشتند. يكي از بهترين اقداماتي كه طي هفته كتاب و كتابخواني در فرهنگسراي غدير مباركه انجام شد، ايجاد زيرساخت‌هاي راه‌اندازي كتابخانه تخصصي كودك بود كه به همت شهرداري مباركه صورت گرفت. اين كتابخانه تخصصي كه در آينده نزديك راه‌اندازي خواهد شد، هم فضاي كودكانه‌اي دارد و هم كتاب‌هاي متعددي را در دسترس كودكان قرار مي‌دهد.
عملكرد مطلوب خانه فرهنگ حافظ درچه در هفته كتابخواني
خانه فرهنگ حافظ درچه نيز يك ويژه برنامه خاص را براي افزايش علاقمندي به مطالعه در ميان شهروندان مباركه‌اي پيش‌بيني كرده بود. در اين رخداد، ويژه برنامه‌اي با عنوان «عصري با كتاب» برگزار شد كه اعضاي فعال كتابخانه‌ها، اهالي محل و دانش‌آموزان، بازيگران اصلي آن بودند. اين خانه فرهنگ در طول هفته كتاب و كتابخواني 56 نفر عضو رايگان جذب كرد و 138 دانش‌آموز را نيز در خود پذيرفت تا از نزديك با اصول كتابداري و كتابخواني آشنا شوند. 
عملكرد خانه فرهنگ اشراق سرارود در هفته كتاب و كتابخواني
خانه فرهنگ اشراق سرارود هم مانند ديگر مراكز فرهنگي شهر مباركه در هفته كتاب و كتابخواني بيكار ننشست و ويژه برنامه‌هاي بسياري را به اجرا درآورد. يكي از اين ويژه برنامه‌ها، برگزاري مراسم معرفي كتاب و خاطره‌گويي بود كه اعضاي اين خانه فرهنگ به ذكر خاطرات خود در درباره " بهترين كتابي كه تا كنون خوانده ايد " پرداختند. خانه فرهنگ سرارود همچنين توانست 30 نفر را به صورت رايگان به عضويت خود در آورد و دانش‌آموزان بسياري را نيز به بازديد فراخواند. در اين بازديدها، دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصيلي حضور يافتند و فضاي گرمي به خانه فرهنگ سرارود بخشيدند. 
 
عملكرد خانه فرهنگ شهداي شيخ‌آباد در هفته كتاب و كتابخواني
خانه فرهنگ شيخ‌آباد مباركه نيز موفق شد گام‌هاي بسياري در راستاي تحقق اهداف تعيين شده در هفته كتاب و كتابخواني بردارد. اين خانه فرهنگ 70 نفر را به عنوان عضويت رايگان به خود جذب كرد و 100 بازديد كننده را نيز به خود پذيرفت. همچنين 122 نفر در طرح جمله‌سازي با كلمات شركت كردند. برگزاري كارگاه رنگ‌آميزي و نقاشي ديگر برنامه‌اي بود كه توسط خانه فرهنگ شيخ‌آباد مباركه برگزار شد و 32 نفر در آن مشاركت داشتند. 70 نفر نيز در كلاس قصه‌گويي و خلاصه‌نويسي حضور يافتند. حضور 40 نفر در جلسات مشاوره رايگان براي برطرف كردن مشكلات يادگيري جوانان، 150 نفر در جلسه خواهران بزرگسال در امر فرهنگ مطالعه و كتابخواني و 50 نفر در مراسم سفره حضرت رقيه و معرفي كتاب‌هاي مربوط به شخصيت اين حضرت از ديگر مواردي بود كه توسط خانه فرهنگ شيخ‌آباد به اجرا درآمد. 
عملكرد خانه فرهنگ انديشه قهنويه در هفته كتاب و كتابخواني
اجراي تئاتر با موضوع كتاب و كتابخواني و كارگاه قصه‌گويي و قصه‌خواني با حضور دانش آموزان از جمله مهمترين برنامه‌هايي بود كه توسط خانه فرهنگ انديشه قهنويه برگزار شد. همزمان با هفته كتاب و كتابخواني، 100 نفر از اين خانه فرهنگ بازديد كردند. تجليل از افراد فعال در كتابخانه اين خانه فرهنگ نيز از ديگر برنامه‌هاي اجرا شده در هفته كتاب و كتابخواني بود كه بر اساس آن 10 نفر مورد تجليل قرار گرفتند. 
عملكرد خانه فرهنگ شهيد صادقي دهنو در هفته كتاب و كتابخواني
طرح «كتاب، سايه‌بان شهر» از محوري‌ترين برنامه‌هاي اجرا شده در خانه فرهنگ دهنو همزمان با هفته كتاب و كتابخواني بود كه در اين طرح، يكي از كتاب‌هاي منتشر شده مورد نقد و بررسي قرار دادند. ويژگي بارز اين طرح، معرفي تعداد زيادي كتاب به مخاطبان بود تا بدينوسيله فرهنگ مطالعه در ميان مردم محله دهنو شهر مباركه بيش از پيش نهادينه شود. در هفته كتاب و كتابخواني همچنين 350 نفر از شهروندان علاقمند به مطالعه و كتابخواني از خانه فرهنگ دهنو بازديد كردند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 



+ 0
مخالفم - 0
پرینت
ایمیل
منبع: http://www.mobarakeh.ir/ShowPage.aspx?page_=news&lang=1&tempname=show&sub=4&PageIDF=2&PageID=1490
تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید

©  حقوق مادی و معنوی این پایگاه خبری محفوظ و متعلق به شهرداری مبارکه می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

آرادپرداز :طراحی پورتال خبری
Scroll to Top