امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی

نرخ ارز و طلا :


درگاه شهرداری مبارکه


درگاه فرهنگ شهر مبارکه


پیشخوان روزنامه ها







 

نظر سنجی

نظر شما در مورد پایگاه خبری شهرداری چیست؟

کد: 23076
بروزرسانی: پنج شنبه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ ۰۷:۵۷

شهردار مبارکه در گفت و گو با ایمنا : بودجه شهرداری به عوارض آلایندگی وابسته است / تکمیل رینگ شرقی شهر در سال جاری

به گزارش پایگاه خبری مبارکه نیوز و به نقل از ایمنا ، شهر مبارکه در فاصله ۴۵ کیلومتری کلان‌شهر اصفهان قرار دارد. این شهر صنعتی با توجه به بافت قدیم و جدید، واحدهای صنعتی و تولیدی متعدد، ویژگی‌های فرهنگی، تاریخی، مذهبی و اجتماعی ظرفیت‌های غنی زیادی دارد.

نرخ بالای مهاجرپذیری، جمعیت شهر را طی سال‌های اخیر افزایش داده و در نظر گرفتن برنامه‌ای مدون به منظور پیشبرد اهداف و تأمین رفاه شهروندان را ضرورت بخشیده است.

وجود مراکز آموزش عالی در شهر از جمله دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه و مراکز صنعتی اهمیت و جایگاه مبارکه را افزایش داده و مسئولیت مدیران شهری را دوچندان کرده است.

شهرداری مبارکه طی یک سال اخیر اقداماتی را در راستای بهبود شرایط زیست، کاهش تبعات ناشی از صنعتی بودن شهر، ارتقای فرهنگی و تأمین رفاه شهروندان انجام داده است.

در گفت‌وگو با محمدمهدی احمدی، شهردار مبارکه مهم‌ترین اقدامات شهرداری طی یک سال اخیر و چشم‌انداز پیش‌رو در حوزه‌های عمرانی، فرهنگی، خدماتی و فضای سبز را بررسی کردیم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

آلودگی هوا با توجه به صنعتی بودن مبارکه یکی از معضلات شهر است، سال گذشته چه مقدار عوارض آلایندگی به شهرداری مبارکه اختصاص پیدا کرد؟

در حوزه عوارض آلایندگی از سال گذشته با ابلاغ جدید قانون مالیات بر ارزش افزوده، تکالیفی بر عهده دستگاه‌های متولی از جمله سازمان محیط زیست و سازمان امور مالیاتی نهاده شد. شهرداری‌ها دریافت کننده بخشی از عوارض آلایندگی هستند و باید دستورالعمل‌هایی ذیل این قانون تدوین می‌شد. سال ۱۴۰۱ هیچکدام از شهرداری‌های کشور، استان اصفهان و شهر مبارکه نتوانستند عوارض آلایندگی را دریافت کنند.

به تازگی اتفاقات خوبی را در این حوزه شاهد هستیم و دستورالعمل‌هایی در این زمینه تعیین تکلیف می‌کند، به عنوان مثال قرار است ضریبی حدود یک تا ۱.۵ درصد به صنایع آلاینده تعلق بگیرد، بر این مبنا شاخص‌هایی تدوین شده و قرار است در این خصوص تصمیم‌گیری شود. امیدواریم بتوانیم در سال جدید عوارض آلایندگی را دریافت کنیم.

سال ۱۴۰۱ عوارض آلایندگی پرداخت نشد و پرداخت صنایع به شهرداری‌ها تا حدی مبهم بود، اما سال ۱۴۰۲ اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است. بودجه شهرداری مبارکه وابستگی شدیدی به عوارض آلایندگی دارد و قرار است سهم زیادی از اقدامات ما از محل عوارض آلایندگی انجام شود، امیدواریم امسال بتوانیم عوارض را دریافت و تکالیفمان را به بهترین نحو اجرا کنیم.


 

اقدامات شهرداری در حوزه فضای سبز شهری به عنوان یکی از راهکارهای کاهش آلایندگی هوا چه بوده است؟

سرانه فضای سبز عمومی در شهر مبارکه بیشتر از ۴۰ مترمربع است که بالاتر از استانداردهای موجود در استان اصفهان است. شهرداری مبارکه با توجه به رسالت خود و مسئولیت‌های قانونی و با توجه به قرارگیری شهر در مجاورت صنایع بزرگی همچون فولاد و صنایع وابسته به آن در حوزه توسعه فضای سبز در سطح شهرستان حضور پررنگی دارد.

شهرداری طی سال‌های گذشته تلاش کرده است توسعه فضای سبز عمومی را به عنوان یکی از رسالت‌های خود در دستور کار خود قرار دهد که ماحصل آن نیز سرانه بالای فضای سبز نسبت به جمعیت و نسبت به سایر شهرستان‌های استان اصفهان است که امروز شاهد و ناظر آن هستیم.

در حوزه نگهداشت و توسعه فضای سبز نیز در این دوره مدیریتی برنامه‌های خوبی تدوین شده است و احداث پارک‌های محلی، پارک‌های حاشیه رودخانه زاینده‌رود و توسعه پارک کنار رودخانه را در دستور کار داریم. احداث سایت پسماند ویژه شهرستان‌های مبارکه، شهرضا و دهاقان در دستور کار قرار دارد و اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خواهد خورد.

نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ارتقای کیفیت ارائه خدمات و کاهش زمان جابه‌جایی مسافران از طریق نوسازی و افزایش تعداد ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز در دستور کار قرار دارد تا به کاهش آلایندگی هوا کمک شود. افزایش سرانه‌های مربوط به فضاهای ورزشی و تفرجگاهی نیز یکی از برنامه‌های شاخصی بوده که در این دوره مدیریت شهری به صورت ویژه مورد تاکید قرار گرفته است.

اولویت مدیریت شهری مبارکه در سال گذشته برای انجام پروژه‌های عمرانی چه بوده است و چه طرح‌هایی را برای سال جدید در نظر دارید؟

از آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ که سکان‌داری شهرداری مبارکه را به عهده گرفتم، بودجه ۱۷۰ میلیارد تومانی را برای سال ۱۴۰۱ پیشنهاد دادم و برای سال ۱۴۰۲ با توجه به ظرفیت‌های موجود شهرداری و شهر مبارکه، بودجه ۵۳۰ میلیارد تومانی به تصویب شورای اسلامی شهر رسید.

در بازه زمانی یک سال و پنج ماه موفق شدیم شهرداری مبارکه را از یک اشل (مقیاس) حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی به یک شهرداری با تراز مالی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومانی برسانیم، این افزایش ۵۰۰ درصدی نشان‌دهنده افزایش حجم فعالیت‌ها است.

متمم بودجه سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۴۷۰ میلیارد تومان و نزدیک به بودجه سال ۱۴۰۲ است. طی این مدت تلاش کردیم پروژه‌های عمرانی که در دوره‌های قبل تعریف شده بود را تکمیل کنیم.

بالغ بر ۶۵ درصد از بودجه ما در حوزه عمرانی هزینه می‌شود و پروژه‌های عمرانی و مهمی در دست اجرا است.

طرح تکمیل رینگ ترافیکی شرقی شهر مبارکه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم شهر طی ۱۰ سال اخیر است و امسال با پیشرفت بسیار خوبی مواجه بوده است.

فاز چهارم رینگ شرقی شهر، بلوار سردار بابایی پیشرفت ۸۰ درصدی دارد و آزادسازی پنجمین فاز از مسیر رینگ ۷۰ درصد پیشرفت داشته است، به امید خدا سال ۱۴۰۲ رینگ شرقی شهر را تکمیل خواهیم کرد.

احداث تقاطع غیرهمسطح وحدت در ورودی شهر مبارکه در دستور کار قرار دارد و امروز با پیشرفت ۸۰ درصدی مواجه است، امیدواریم بتوانیم همزمان با هفته دولت در سال جاری این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

احداث مجتمع فرهنگی، تجاری، اداری و رفاهی ارکیده در ورودی شهر مبارکه به عنوان یک نماد شاخص شهر امسال آغاز خواهد شد، بیش از ۴۰ هزار مترمربع زیربنا طراحی شده است و عملیات اجرایی آن طی یک ماه آینده با حضور مسئولان استانی آغاز خواهد شد.

پروژه متروی شهر مبارکه و اتصال قطار شهری مبارکه به بهارستان نیز در دستور کار قرار گرفته و در حوزه قطار بین شهری اصفهان-مبارکه، سال گذشته آزادسازی بیش از ۴۰ هزار مترمربع از املاک مسیر طرح انجام شده است.

پروژه‌های محلی از جمله احداث سالن‌های ورزشی در حال انجام است و در حال حاضر احداث سه سالن ورزشی را در دست اقدام داریم.

زمین‌های چمن مصنوعی احداث و دو زمین چمن تحویل شهروندان شده است. دو زمین چمن مصنوعی دیگر نیز در سه ماهه نخست امسال در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت. احداث پارک‌های محلی، آسفالت و سنگ‌فرش معابر و پروژه‌های کوچک‌تر دیگری نیز در حال انجام است.

وضعیت شهر مبارکه از نظر سرانه فرهنگی چگونه است؟

شهرداری بودجه خوبی را به موضوعات و طرح‌های فرهنگی شهر اختصاص داده است و یکی از اقدامات خوبی که بعد از یک دهه در دستور کار شهرداری قرار گرفته، تجهیز مجدد سینما فرهنگ مبارکه است که در حال حاضر آماده واگذاری به بخش خصوصی و انتخاب پیمانکار است؛ این نوید را می‌دهم که عملیات بازسازی سینما طی یک یا دو ماه آینده آغاز شود.

در حوزه برگزاری مراسم، جشن‌ها و اعیاد و ارتقای فرهنگ عمومی در سطح جامعه اقدامات خوبی انجام شده است و بودجه متناسبی را به این حوزه‌ها تخصیص داده‌ایم. تلاش کردیم سال گذشته در تمام این مناسبت‌ها شهروندان را مشارکت دهیم و جشن‌های خوبی را برای آنها برگزار کنیم.

مدیریت شهری در حوزه خانه‌های فرهنگی و فرهنگسراها نیز برنامه‌ریزی خوبی انجام داده است. مبارکه از سالیان گذشته سرانه فرهنگی مطلوبی دارد و بودجه خوبی در اختیار فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ شهر قرار گرفته و اقدامات درخور شهر انجام شده است.

اقدامات شهرداری در حوزه فرهنگ شهروندی چه بوده است؟

در حوزه فرهنگ شهروندی از طریق فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ، کلاس‌های فرهنگ شهروندی و فرهنگ عمومی را برگزار می‌کنیم، تقریباً هر هفته کلاس‌های خوبی را در فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ داریم و شهروندان پس از ثبت‌نام در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند، در زمینه ترویج ازدواج اقدامات تخصصی و خوبی انجام و بسته‌های تشویقی در راستای فرهنگ خانواده و ازدواج در نظر گرفته شده است.

هرکدام از شهروندان که مدارک و مستندات خود را برای ازدواج و فرزندآوری ارائه کنند، می‌توانند از بسته‌های تخفیفی شهرداری در حوزه ساخت‌وساز و تخفیف پروانه ساختمانی استفاده کنند، مسائل دیگری از این دست نیز در دستور کار بوده است، اما تمرکز ما بیشتر روی برگزاری کلاس‌ها در خانه‌های فرهنگ، فرهنگسرای مرکزی و باغ بانوان است.

وضعیت مهاجرپذیری در شهر مبارکه چگونه است؟

شهر مبارکه در مجاورت کارخانه فولاد و شهرک‌های صنعتی متعددی است که با عنوان صنایع زیردستی فولاد فعالیت می‌کنند، به طور قطع جذب نیروی کار در شهرک‌های صنعتی به ویژه شرکت فولاد سبب جذب مهاجر در شهر مبارکه شده است که از دیدگاه من یک نقطه قوت است، دانشگاه‌های فعال و خوبی داریم که برند ملی محسوب می‌شود و دانشجوهای زیادی را از سطح کشور به خود جذب کرده است.

حضور صنایع و مهاجران یک نقطه قوت محسوب می‌شود و از لحاظ فرهنگی نیز مشکلی نداریم. قشر متوسط به بالای کشور در شهرستان مبارکه به عنوان مهاجر ساکن شده‌اند. مهاجران توانسته‌اند با ساکنان بومی که جمعیت غالب شهرمان را تشکیل می‌دهد، رابطه خوبی برقرار کنند و چالش خاصی برای پذیرش مهاجران در سطح شهر نداریم.

رویکرد شهرداری مبارکه در دوره جدید چه بوده است؟

از روز اول حضور در مدیریت شهری مبارکه بحث اداره شهر مبتنی بر دانش، وعده ما بوده است و قرار شد بر مبنای علم عمل کنیم؛ لذا برای نخستین‌بار در شهرداری مبارکه برنامه پنج ساله در این دوره تدوین شد، به تصویب شورای اسلامی شهر رسید و اهداف کلان برنامه مشخص شد.

اهداف کلان برنامه‌های اجرایی و استراتژی‌هایی در نظر گرفته و شاخص‌های پیامدی و عملکردی به منظور ارزیابی روند اجرای طرح‌ها به صورت کامل تهیه شد، به عنوان مثال در حوزه اتوبوسرانی، کاهش آلایندگی و کاهش ترافیک شهری، از شاخص‌های پیامدی و برنامه‌های اجرایی ما نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی بود.

شاخص‌هایی از جمله عمر ناوگان، تعداد ناوگان فعال، طول مسیرهای اتوبوس‌های در حال حرکت، کیلومتر و تعداد خطوط، در سازمان‌های مختلف و در بازه‌های زمانی شش‌ماهه رصد می‌شود تا مشخص شود که آیا در مسیر اهداف کلان و رو به رشد در حال حرکت هستیم یا خیر، خوشبختانه آمار و ارقام در حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد عملکرد ما در حوزه‌های مختلف رو به رشد و رو به جلو است.


 

منابع مالی شهرداری تا چه میزان وابسته به عوارض ساخت‌وساز است؟

ساختار درآمدی شهرداری مبارکه چندان مبتنی بر درآمدهای ساختمانی نبوده است، اما از سال‌های گذشته تلاش کردیم از این منبع درآمد استفاده کنیم و میزان دریافتی شهرداری از محل ساخت‌وساز را در این دوره بیشتر از قبل کنیم.

صنعت ساخت‌وساز در بودجه شهرداری مبارکه جایگاه چندان خوبی نداشت و کمتر از پنج درصد از بودجه را به خود اختصاص می‌داد، اما در حال حاضر این رقم افزایش پیدا کرده است، با این وجود ساختار درآمدی شهرداری مبارکه چندان وابسته به درآمدهای ناپایدار همچون عوارض ساختمانی نیست.

قانون درآمد پایدار شهرداری‌ها سال گذشته به شهرداری‌های کل کشور ابلاغ شد و ردیف‌های درآمدی ویژه با تصویب در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ دولت مورد توجه قرار گرفته است. هدف ما این است که به مواردی همچون ماده ۱۰۰ و شهرفروشی نپردازیم.


 



+ 0
مخالفم - 0
پرینت
ایمیل

 

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید

گزارش تصویری

©  حقوق مادی و معنوی این پایگاه خبری محفوظ و متعلق به شهرداری مبارکه می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

آرادپرداز : طراحی پورتال خبری
Scroll to Top