امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی

نرخ ارز و طلا :


درگاه شهرداری مبارکه


درگاه فرهنگ شهر مبارکه


پیشخوان روزنامه ها







 

نظر سنجی

نظر شما در مورد پایگاه خبری شهرداری چیست؟

کد: 22096
بروزرسانی: دوشنبه, ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ۰۸:۴۱

رونق اقتصادی شهر با شهرک مشاغل کارگاهی

توسعه افقی شهرها به مرور باعث شد بسیاری از مشاغلی که در حاشیه شهر مستقر بودند، در داخل شهرها واقع شوند. این موضوع مشکلات زیادی برای شهر و شهروندان ایجاد کرد که از جمله آنها می‌توان به آلودگی زیست‌محیطی، آلودگی بصری و صوتی، ایجاد مشکل در تردد و ... اشاره کرد. در همین راستا با شروع به کار دوره پنجم مدیریت شهری مبارکه پروژه شهرک مشاغل کارگاهی خیام به منظور سامان‌دهی مشاغل کارگاهی، بعد از 22 سال وقفه شروع شد و امروز بیش ا ز 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. به گفته سید محسن هاشمی، شهردار مبارکه با راه‌اندازی کامل این پروژه، رونق اقتصادی بیشتری برای شهر و شهرستان به وجود خواهد آمد.

سامان‌دهی مشاغل، علاوه بر کاهش هزینه‌های مدیریت شهری و ارتقای امنیت اجتماعی، تأثیر زیادی بر افزایش رضایتمندی شهروندان خواهد داشت. این رویکرد در واقع صیانت از حقوق شهروندان است. تلاش برای رفع این مشکلات ناشی از استقرار مشاغل شهری در بافت شهر از یک‌سو و نیاز شهری به این مشاغل از سوی دیگر، متولیان اداره امور شهر مبارکه را بر آن داشت تا تدبیری برای سامان‌دهی مشاغل شهری بیندیشند.  شهردار مبارکه با اشاره به اینکه راه‌اندازی و بهره‌برداری از شهرک مشاغل کارگاهی یکی از اولویت‌های مدیریت شهری محسوب می‌شود، گفت: مشاغل کارگاهی مشکلات متعددی را برای شهر و شهروندان ایجاد کرده‌اند. به طور مثال نابسامانی و ترافیک بلوار شهید نیکبخت به‌عنوان ورودی شهر، یکی از معضلاتی است که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم. همچنین بسیاری از شهروندان به‌خصوص ساکنان هم‌جوار این مشاغل، از سروصدا و آلایندگی برخی از واحدهای صنفی، گلایه دارند و شکایت‌های متعددی را در شهرداری مطرح می‌کنند.

تمرکز مشاغل شهری در شهرک کارگاهی


 

سیدمحسن هاشمی از ایجاد فضای مناسب به منظور جابه‌جایی برخی مشاغل شهری خبر داد و گفت: مساحت شهرک مشاغل کارگاهی خیام ۲۰۰ هکتار است که ۴۵ هکتار آن طراحی‌شده و در اختیار صنوف مختلف قرار می‌گیرد.این مجتمع، صنوف مختلف شهر مبارکه را شامل می‌شود. به گفته او با راه‌اندازی مجتمع صنایع کارگاهی خیام، مشاغل شهری در این محل متمرکز شده و منافع زیادی برای کسبه‌ و مردم مبارکه به همراه خواهد داشت.  پروژه شهرک مشاغل کارگاهی خیام با بیش از 820 غرفه شامل صنوف صنایع فلزی ، صنایع چوبی، آهن‌فروشان، مکانیسین‌های سنگین، قراضه فروش‌ها، صنایع رنگ و لوازم ساختمانی است که در راستای سامان‌دهی مشاغل شهری ، صیانت از حقوق شهروندان، ایجاد فضای شهری آرام و ایمن ، ایجاد رونق اقتصادی و... در اولین سال دوره پنجم شورای اسلامی شهرمبارکه  و بعد از 22 سال وقفه آغاز و تاکنون پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است.

حمایت از اصناف و اتحادیه ها

هاشمی با تاکید بر اینکه شهرداری به‌صورت مشارکتی با صاحبان مشاغل، برنامه‌ سامان‌دهی را انجام می‌دهد، گفت: هر چند طی سال‌های گذشته مکان مناسبی برای انتقال مشاغل شهری پیش‌بینی شده بود، اما اقدام عملی مناسبی در این راستا صورت نگرفته بود. شهردار مبارکه حمایت از اصناف و اتحادیه‌های مختلف را یکی از اولویت‌های مهم شهرداری و شورا عنوان کرد و گفت: مدیریت شهری مبارکه همکاری و کمک لازم را برای انتقال انشعابات اصلی این مجموعه انجام خواهد داد. به گفته هاشمی فرآیند احداث و تکمیل این شهرک بر اساس برنامه فاز به فاز و به‌صورت مشارکتی اجرا می‌شود.

ایجاد درآمد پایدار برای شهرستان

در همین باره رئیس اتاق اصناف شهرستان  مبارکه نیز با اشاره به اینکه اتحادیه ، اصناف و شهرداری از سال‌های گذشته پیگیر اجرای این پروژه بودند تا اینکه امروز به این مرحله و به نتیجه رسید، گفت: این پروژه باید هر چه سریع‌تر به نتیجه رسیده و تکمیل شود. رضا مختاری با تاکید بر اینکه با تکمیل پروژه از بسیاری از معضلات شهری کاسته خواهد شد و درآمد پایداری برای مجموعه شهرستان محقق خواهد شد، افزود: برای حل مشکلات این مجموعه از همه مسئولان شهرستان تقاضای همکاری و مساعدت بیشتر در زمینه تخصیص انشعاب آب و دیگر زیرساخت‌های لازم را داریم.

تبدیل‌شدن به قطب صنعتی

مسئول اتحادیه مکانیسین های فنی شهرستان مبارکه نیز با تاکید بر اینکه این پروژه می‌تواند سفره اقتصادی بزرگی همانند پایانه باربری را برای شهرستان مبارکه به وجود آورد گفت: پروژه شهرک کارگاهی خیام از 25سال پیش تاکنون به حال خود رهاشده بود و مسئولان قبلی در زمینه تکمیل و راه‌اندازی آن قصور و کوتاهی کردند. به گفته حشمت‌الله کاویان با تکمیل و افتتاح این پروژه از خروج منابــع اقــتصادی از شــهرستان جلوگیری می شود و به‌عنوان قطب صنعتی شهرستان معرفی خواهد شد.

 



+ 1
مخالفم - 0
پرینت
ایمیل

 

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید

گزارش تصویری

©  حقوق مادی و معنوی این پایگاه خبری محفوظ و متعلق به شهرداری مبارکه می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

آرادپرداز : طراحی پورتال خبری
Scroll to Top