امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی

نرخ ارز و طلا :


درگاه شهرداری مبارکه


درگاه فرهنگ شهر مبارکه


پیشخوان روزنامه ها







 

نظر سنجی

نظر شما در مورد پایگاه خبری شهرداری چیست؟

کد: 21542
بروزرسانی: دوشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ۰۸:۳۵

معاونت خدمات شهری شهرداری مبارکه : 20هزار متر زمین زیر کشت جارو

کاهش هزینه و افزایش درآمدی دوعاملی است که نتیجه آن منتهی به توسعه و توسعه‌یافتگی می‌شود. این اصلی اساسی است که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته با توسل به آن توانسته‌اند امورات خود را به بهترین نحو و بدون وابستگی درآمدی به دولت به‌پیش ببرند. امروز وضعیت اقتصادی کشور با توجه به تحریم‌های ناعادلانه و کاهش درآمدهای نفتی و غیرنفتی موجب شده است تا نهادها و سازمان‌ها بیش‌ازپیش به فکر کنترل هزینه‌های خود بیفتند. در این راستا شهرداری مبارکه نیز تلاش کرده است تا گام‌های مناسبی در این جهت بردارد که به‌طور مشخص می‌توان به کاشت وسیع درختچه «جارو» اشاره کرد. اقدامی که علاوه بر کاهش هزینه می‌تواند درآمدی را هم برای شهرداری به دنبال داشته باشد.

درواقع، شهرداری مبارکه به‌منظور کاهش هزینه‌های جاری از طریق خودکفایی در تأمین مصارف داخلی خود در حوزه خدمات شهری اقدام به کشت جارو در اراضی تحت تملک خود به مساحت تقریبی 20 هزار مترمربع نموده است.

ایران پور معاون خدمات شهری شهرداری مبارکه با ارائه توضیحاتی درباره جزئیات این اقدام، دو هدف اصلی را برای کشت جارو مطرح کرد. او گفت: اولین عاملی که موجب شد ایده کشت جارو مطرح شود کاهش هزینه‌ها برای شهرداری بود از سوی دیگر آب مازاد کشتارگاه صنعتی مبارکه را توانستیم تصفیه و از آن به‌منظور آبیاری استفاده کنیم که نگرانی‌ها در مورد کمبود آب را مرتفع کرد.

او بابیان اینکه سالانه در فرایند مزایده 70 تا 100 میلیون تومان صرف خرید جارو می‌کردیم گفت: با برآوردی که داشتیم متوجه شدیم می‌توانیم علاوه بر اینکه از زمین‌های متعلق به شهرداری در جهت منافع شهر و شهرداری بهره ببریم، قادر خواهیم بود از هدر رفت آب کشتارگاه نیز جلوگیری کنیم و  با تصفیه آن، بدون آنکه در شرایط کمبود آب بخواهیم به سطح آب‌های زیرزمینی آسیبی برسانیم در جهت کاشت جارو از آن استفاده کنیم.

معاون خدمات شهری در پاسخ به این سؤال که تخمین شهرداری از کاهش هزینه و درآمدزایی  کاشت و برداشت جارو چه میزان است گفت: این اقدام به‌طور متوسط حدود 100 میلیون تومان می‌تواند برای شهرداری سود‌دهی داشته باشد به این معنا که ما دیگر ملزم به‌صرف هزینه برای خرید جارو  نداریم مضاف بر آنکه از فروش مازاد جارو می‌توانیم درآمدزایی برای شهرداری نیز به دنبال داشته باشیم.

او بابیان اینکه نتیجه کاشت جارو حدوداً پاییز مشخص خواهد شد گفت: بذری که کاشته‌ایم اکنون در مرحله رشد است و هنوز قابل‌برداشت نیست اما تا امروز شاهد آن هستیم شرایطی قابل‌قبول است.

ایران پور درباره ایده این اقدام گفت: چند سال پیش به‌صورت پایلوت این اقدام را انجام دادیم که چندان موفقیت‌آمیز نبود تا اینکه آب کشتارگاه را به آزمایشگاه دادیم و متوجه شدیم به لحاظ وجود املاح برای رشد گیاهان می‌تواند مفید باشد.

او ادامه  داد : ما تا چند سال پیش‌تصفیه خانه نداشتیم تا اینکه در نزدیکی کشتارگاه تصفیه‌خانه‌ای تأسیس شد و از آب آن برای آبیاری زمین استفاده کردیم که خوشبختانه نتیجه‌بخش نیز بود.

معاون خدمات شهری شهرداری مبارکه درباره سابقه چنین اقداماتی در دوره‌های گذشته گفت: این قبیل اقدامات می‌تواند الگویی برای آینده و اقدامات دیگر و توسعه آن باشد.



+ 0
مخالفم - 0
پرینت
ایمیل

 

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید

گزارش تصویری

©  حقوق مادی و معنوی این پایگاه خبری محفوظ و متعلق به شهرداری مبارکه می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

آرادپرداز : طراحی پورتال خبری
Scroll to Top