امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی

نرخ ارز و طلا :


درگاه شهرداری مبارکه


درگاه فرهنگ شهر مبارکه


پیشخوان روزنامه ها







 

نظر سنجی

نظر شما در مورد پایگاه خبری شهرداری چیست؟

کد: 21538
بروزرسانی: پنج شنبه, ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ ۰۸:۰۰

معاونت توسعه مدیریت و منابع شهرداری مبارکه :آغاز به کار خزانه‌داری؛ سرآغاز تحول در حوزه مالی شهرداری‌ها


 

وزارت کشور مستند به ماده 43 آئین نامه مالی شهرداری ها و به منظور هماهنگی رویه‌های حسابداری و ارتقای پاسخگویی مالی شهرداری‌ها، دستورالعمل «خزانه‌داری در شهرداری‌ها» را به عنوان بخشی از دستورالعمل جامع نظام مالی شهرداری‌ها ابلاغ کرد.

شهرداری مبارکه نیز به منظور هماهنگی با این سیستم جامع قدم در راه ایجاد واحد خزانه‌داری برداشت و امروز این واحد به همت معاونت توسعه مدیریت و منابع شهرداری‌ مبارکه به راه افتاد. در این میان یک سوال مهم هم وجود دارد و آن اینکه «واحد خزانه‌داری» قرار است چگونه عمل کند؟ سوالی که سعید باقری معاونت توسعه مدیریت و منابع شهرداری مبارکه به آن پاسخ می‌دهد.

 

اهداف ایجاد واحد خزانه داری

معاونت توسعه مدیریت و منابع شهرداری مبارکه با اعلام شروع بکار واحد خزانه‌داری در شهرداری مبارکه و ایجاد مزیت عدالت توزیعی و خدماتی، گفت: واحد خزانه‌داری شهرداری مبارکه باهدف استفاده حداکثری از منابع و کنترل و مدیریت بهینه مصارف به‌عنوان بخشی از دستورالعمل جامع نظام مالی شهرداری‌ها از ابتدای سال جاری  آغاز به کار نمود.

سعید باقری با اشاره به اینکه متمرکز نمودن منابع مالی سبب ایجاد عدالت در توزیع خدمات می‌شود، اظهار کرد: این امر عدالت در تخصیص منابع، جلوگیری از جزیره‌ای عمل کردن و عدم اجرای طرح‌های غیرضروری در سازمان‌ها و حوزه‌های مختلف شهرداری را نیز به دنبال دارد زیرا در سنوات گذشته با توجه به متفاوت بودن بودجه وصولی، اجرای برخی پروژه‌ها و طرح‌های مصوب امکان‌پذیر نبوده و این امر عدم تحقق برخی از اهداف را موجب می‌گردید. ضمن اینکه پروژه های ناتمام زیادی نیز که باعث  هدررفت منابع می شد را در پی داشت .

وی افزود: برنامه سالیانه (بودجه) توسط معاونت توسعه مدیریت و منابع و با کمک واحدهای شهرداری تهیه و توسط شورای اسلامی شهر به تصویب می رسد و بر اساس بودجه مصوب، کمیته تخصیص به این موضوع توجه می‌کند که چقدر منابع وصول می‌شود و اولویت‌ها کدام هستند، سپس دستور کاری برای خزانه‌داری صادر و خزانه بر اساس تخصیص صادره، منابع نقدی و غیر نقدی را در اختیار واحدهای اجرایی و مالی شهرداری می‌گذارد تا برای پرداخت هزینه‌ها از آن استفاده کنند.

 

توزیع منابع "محدود" و نیازها "نامحدود"

باقری  با تأکید بر اینکه در حال حاضر با فرآیند تخصیص ، منابع محدود به نیازهای نامحدود در شهرداری تقابل پیدا می کنند، اظهار کرد: موضوع مهم توزیع منابع محدود در بین واحدهای مختلف شهرداری این است که بدانیم چه اولویت‌هایی در شهر اجرا می‌شود؟ برای این کار ایجاد حلقه‌های تصمیم‌گیری بسیار حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: واحد خزانه‌داری با کمک سایر حوزه‌ها به‌ویژه کمیته تخصیص ، سعی دارد منابع را به‌صورت متمرکز به مواردی که از اولویت بیشتری برخوردار هستند تخصیص دهد تا با افزایش سرعت اجرای طرح‌ها ،پروژه‌ها و برنامه‌های خدماتی اولویت‌دار، شهروندان منفعت عمومی و اجتماعی بیشتری ببرند و مشکلات اساسی شهر مرتفع گردد.

سرآغاز تحول در حوزه مالی  شهرداری‌ها

باقری گفت: تا سال گذشته منابع مالی و درآمدها به حساب خزانه شهرداری واریز نمی‌شد و در واقع بخشی به امور مالی شهرداری و بخشی در سازمان‌های وابسته نگهداری و پرداخت می‌شد، اما با توجه به دستورالعمل خزانه‌داری که توسط وزارت کشور ابلاغ‌شده است، تمام منابع شهرداری و سازمان‌های وابسته در حساب متمرکز خزانه‌داری تجمیع و قدرت مانور بیشتری برای شهرداری در تأمین منابع مالی ،برنامه‌های خدماتی و توسعه شهری ایجاد تا بتواند طرح ها و پروژه‌های مهم را در زمان کوتاه‌تری اجرا نماید.

معاونت توسعه مدیریت و منابع شهرداری مبارکه یادآور شد: جلوگیری از ایجاد تعهدات مالی زیان‌آور و مشمول جرائم، اعمال مدیریت و پیگیری وصول مطالبات از سایر ویژگی‌ها و برنامه‌های آتی خزانه‌داری می‌باشد که امیدواریم به بهترین نحو ممکن عملیاتی شوند.

باقری گفت: مطمئناً استقرار خزانه واحد در چارچوب دستورالعمل خزانه‌داری در شهرداری‌ها می‌تواند سرآغاز تحول در حوزه مالی شهـرداری‌ها باشد و فرصت بهبـود و اصـلاح رویه‌های مدیریتـی و تصمیم گیری را بیش‌ازپیش فراهم می کند.



+ 2
مخالفم - 0
پرینت
ایمیل

 

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید

گزارش تصویری

©  حقوق مادی و معنوی این پایگاه خبری محفوظ و متعلق به شهرداری مبارکه می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

آرادپرداز : طراحی پورتال خبری
Scroll to Top