امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی

نرخ ارز و طلا :


درگاه شهرداری مبارکه


درگاه فرهنگ شهر مبارکه


پیشخوان روزنامه ها







 

نظر سنجی

نظر شما در مورد پایگاه خبری شهرداری چیست؟

کد: 21255
بروزرسانی: چهارشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ۰۸:۰۹
شهردار مبارکه خبر داد

آغاز عملیات اجرایی تکمیل فاز اول بازسازی ارگ تاریخی نهچیر

شهردار مبارکه از آغاز عملیات اجرایی تکمیل بازسازی ارگ تاریخی نهچیر خبر داد و گفت: این پروژه بااعتبار 16 میلیارد ریال و در مدت‌زمان یک سال اجرا خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری مبارکه نیوز، ارگ تاریخی نهچیر دارای وسعت 16هزار مترمربع و زیربنای بیش از ۷۰۰۰ مترمربع است این مجموعه  در سال 76 در فهرست آثار ملی ثبت شد. ارگ نهچیر ازنظر سبک معماری  به شکل قرینه ساخته‌شده اما رد پای سبک‌های  معماری زندیه، صفویه و حتی اوایل قاجار را در قسمت‌هایی از این ارگ می‌توان دید. مجموعه‌ای كه به گفته كارشناسان در سبك و نوع معماری خود، یكی از بی‌نظیرترین  مجموعه‌های تاریخی در استان اصفهان و همچنین كشور محسوب می‌شود.مالکیت این ارگ در اختیار بخش خصوصی بود که  حدود 90 درصد آن از سوی شهرداری خریداری و در حال مرمت است تا به مکانی شاخص در حوزه گردشگری و همچنین فرهنگی و هنری تبدیل شود.

مهندس سید محسن هاشمی این ارگ را یکی از آثار تاریخی قابل‌توجه شهر مبارکه دانست و گفت: این مجموعه باارزش تاریخی نمودی از مدنیت و رونق شهر در قرون گذشته است و باید با دید ویژه به آن نگریست.

وی با اشاره به آغاز بازسازی و مرمت ارگ تاریخی نهچیر ، ادامه داد: بازسازی ارگ  از سال سنوات گذشته با همت شهرداری مبارکه و با برنامه‌ریزی و تهیه طرح و از دیوارها و برج‌ها آغاز شد. ارگ نهجیر شامل هشت حیات و خانه جداگانه می شود .

هاشمی با بیان اینکه مرمت کامل این ارگ تاریخی از توان شهرداری مبارکه خارج است، تصریح کرد: در ادامه با استفاده از توان بخش خصوصی برای مرمت قسمت های باقیمانده از این ارگ  استفاده خواهیم کرد.

شهردار مبارکه اظهار امیدواری کرد با پایان روند مرمت و بازسازی نهچیر این ارگ به یکی از نقاط جذاب گردشگری کشور تبدیل شود و گفت: این منطقه برای تبدیل به یک جاذبه گردشگری ، ظرفیتی بسیار ارزشمند دارد و بازسازی ارگ می تواند این منطقه را به عنوان مقصدی برای گردشگری در سطح ملی و فراملی تبدیل کند چرا که چشم انداز زیبایی که آثار باستانی شهرستان مبارکه درکنار سواحل زیبای زاینده رود دارد ظرفیت گردشگری آن را دو صد چندان می‌کند.

همچنین مهندس سید امین اله موسوی، مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری مبارکه با اشاره به اقداماتی که در راستای ادامه بازسازی مجموعه انجام خواهد شد، اعلام کرد: راه‌اندازی و بهره‌برداری از واحد های نیمه آماده  ضلع جنوبیِ حیاطِ بیرونی خانه محمدرضاخان با رویکرد مجموعه اقامتی و انجام اصلاحات پایانی و تکمیل مراحل مرمت و احیا حیاطِ اندرونیِ خانه محمدرضاخان و بهره برداری آن با رویکرد مجموعه اداری در دستور کار این دوره از بازسازی قرار دارد.

وی طراحی و ارائه جزییات جهت ساماندهی و بهره برداری از فضای محوطه میانی بخشِ قاجاری ارگ تاریخی نهچیر با رویکرد تماشاخانه(آمفی تئاتر رو باز)، اجرای عملیاتی طرح ساماندهی و بهره برداری از فضای محوطه میانی بخش قاجاری ارگ تاریخی و تکمیل بازسازی بخش سر در ضلع جنوب شرقی در راستای احیای مجموعه و با کاربری خدمات پذیرایی و استفاده بازدید کنندگان از کل مجموعه را از دیگر محورهای بازسازی این ارگ تاریخی بیان کرد و گفت: تکمیل فاز اول این مجموعه با شروع بکار دوره پنجم شوراها  آغاز شده و تاکنون ادامه داشته است.

وی پیش بینی کرد تا سال آینده بخش های دیگری از این ارگ شامل تعریف و اجرای مسیر خطی بازدید گردشگران از کل مجموعه بناهای موجود در ارگ نهچیر، آغاز مرمت و احیا بخش های باقیمانده و تکمیل مراحل مرمت و احیا بخش های نیمه تمام مجموعه بناهای سردر ضلع جنوب شرقی با رویکرد تبدیل و بهره برداری و مرمت بخش های باقیمانده حصار بیرونی و برج های پیرامونی  مجموعه نهچیر نیز مرمت شوند و افزود:ارگ نهچیر حدود 280 سال قدمت دارد و از 2 بخش شمالی و جنوبی تشکیل‌شده و قدمت بخش شمالی مربوط به دوره زندیه و قاجاریه که معماری آن الهام گرفته از دوره صفویه است، بخش جنوبی این قلعه نیز در اواخر دوره قاجاریه بناشده و مرکز فرمانروایی بخش لنجانات بوده است.

ارگ نهچير بناي تاريخي برجاي مانده از دوران استيلاي قوم قاجار بر ايران است كه بنابر برخي از روايت ها دردوره حكومت آقا محمد خان قاجار در محدوده شهرستان مباركه ساخته شده است.اين بناي تاريخي كه داراي 16 هزار متر مربع وسعت است به لحاظ معماري ، از بناهاي دوره صفويه تاثير گرفته است.اين قلعه خشتي داراي عمارت‌ها، دالان‌ها، حيات، بازداشتگاه،انبار، هشتي ،چهار بادگير، برج كبوتر خانه و نگهباني است.



+ 0
مخالفم - 0
پرینت
ایمیل

 

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید

گزارش تصویری

©  حقوق مادی و معنوی این پایگاه خبری محفوظ و متعلق به شهرداری مبارکه می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

آرادپرداز : طراحی پورتال خبری
Scroll to Top