امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی

نرخ ارز و طلا :


درگاه شهرداری مبارکه


درگاه فرهنگ شهر مبارکه


پیشخوان روزنامه ها







 

نظر سنجی

نظر شما در مورد پایگاه خبری شهرداری چیست؟

کد: 21244
بروزرسانی: چهارشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ۰۷:۴۸

تلاش شهرداری و شورای اسلامی شهر مبارکه برای رونق فرهنگ کتابخوانی

شهردار مبارکه با تاکید بر اهمیت گسترش فرهنگ مطالعه کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی جامعه گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر با اجرای برنامه هایی برای توسعه فرهنگ مطالعه کتابخوانی در میان اقشار مختلف تلاش می کند.

به گزارش پایگاه خبری مبارکه نیوز، شهردار، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مبارکه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی از رییس اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان و کتابداران مراکز فرهنگی شهرداری تقدیر کردند. در این دیدار، مهندس سید محسن هاشمی تاکید کرد: متأسفانه سرانه مطالعه در کشورمان بسیار پایین است و ریشه بسیاری از مشکلات کنونی جامعه در ناآگاهی است بنابراین با توجه بیشتر به فرهنگ مطالعه می توان به رشد و توسعه شهر و تمدن نیز کمک کرد.

 وی کتاب و کتاب‌خوانی را آینه تمام نمای رشد مدنیت، فرهنگ و تمدن بشری خواند و گفت: هر جامعه‌ای که خواهان پیشرفت و توسعه است و می‌کوشد در چرخه تکامل قرار گیرد، باید برای این مؤلفه تعیین‌کننده، جایگاه ویژه‌ای قائل شود به همین دلیل شهرداری مبارکه به عنوان نهادی خدماتی واجتماعی، حوزه فرهنگ را از اولویت‌های مهم خود می‌داند.

شهردار مبارکه با اشاره به نقش توسعه فرهنگی در حل بسیاری از معضلات شهری، ادامه داد: نهادکتابخانه‌های عمومی می تواند ایده‌های فرهنگی و علمی خود را در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در اختیار شهرداری ها قرار دهد تا با اجرای آنها، شاهد رشد کتابخوانی و مطالعه در بین شهروندان باشیم.

وی نقش کتابداران در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی را مهم توصیف کرد و افزود : باید با روش های نوین و خلاقانه جوانان و نوجوانان را به سمت کتابخانه ها سوق داد.

شهردار مبارکه توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی را مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی ) عنوان کرد و افزود : رهبر فرزانه انقلاب از کتابخوانی به عنوان یک وظیفه ملی یاد کرده و نقش فرآیند کمال بشری  را به وسیله کتاب میسر دانسته است.

مهندس هاشمی با تاکید بر تلاش شهرداری برای رشد کتابخوانی در میان شهروندان، گفت: اجرای طرح ها و برنامه های فرهنگی مختلف که در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در دستور کار  شهرداری و اداره امور کتابخانه های شهرستان قرار دارد،گامی موثر در راستای رونق کتاب و کتاب خوانی به شمار می آید البته زحمات همه کسانی که در مسیر ترویج فرهنگ کتابخوانی فعالیت دارند قابل احترام و تقدیر است اما برای جذب هر چه بیشتر نسل جوان به کتابخانه ها، باید از روش های نوین و خلاقانه استفاده کنیم و این کار نیاز به نیروهای خلاق و علاقه مند دارد.

همه روزها، روز کتاب و کتاب خوانی باشد

هدایت اله عباسیان، رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه نیز در این دیدار، هفته کتاب و کتابخوانی را بهانه‌ای برای ایجاد نیاز به این کالای فرهنگی دانست و گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که همه روزها روز کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه باشد،پایین بودن سرانه مطالعه بدون برنامه‌ریزی و راهکار افزایش نخواهد یافت بنابراین باید از همه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها برای ارتقا این سرانه استفاده کنیم.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی مطالعه در سن کودکی و نوجوانی، یادآور شد: اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی، پرورش و تربیت خواندن از روزهای اول زندگی و کودکی و در محیط خانه و خانواده شروع می‌شود و تا آخرین مراحل و عالی‌ترین تحصیلات دانشگاهی ادامه پیدا می کند پس باید با معرفی منابع مفید و آموزش مهارت‌های کاربردی، عشق و علاقه به مطالعه را در کودکان رشد دهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه، مطالعه را یکی از محرک‌های پایه در جاده رشد و دانایی زندگی هر فرد تعریف کرد و گفت: با اقداماتی همچون استفاده از زمان انتظار ارباب‌رجوع برای مطالعه ، طرح‌های عضویت رایگان کتابخانه‌ها، برگزاری مسابقات و حمایت از اقشار فرهنگی و... می توان گام هایی برای بالا بردن سرانه مطالعه برداشت همچنین در شورای اسلامی شهر مسائل فرهنگی در کمیسیون تخصصی فرهنگی مطرح و بررسی می‌شود که ارائه پیشنهاد‌ها از سوی شهروندان و فعالان عرصه‌های فرهنگی یاری‌دهنده خواهد بود.

در ادامه رضا ملکی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان مبارکه از اقدامات فرهنگی شهرداری و  شورای اسلامی شهر مبارکه در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تقدیر کرد و گفت: ۷۰ درصد از عضوهای کتابخانه‌ها را دانش آموزان تشکیل می‌دهند با وجود این، کتابخانه‌ها تنها ارگان‌هایی هستند که از تمام سنین مراجعه دارند و این افتخاری بزرگ است.

ملكي گفت: هفته بزرگداشت كتاب فرصت مناسبي براي ترويج و نهادينه كردن فرهنگ كتابخواني در جامعه و خانواده هاست و همه بايد فرزندان خود را به خواندن مطالعه مفيد ترغيب كنند.

وي اضافه كرد: شهرداري مبارکه در فراهم ساختن زیرساخت لازم و همچنین برگزاري نشست ها و جشنواره مختلف در زمینه گسترش فرهنگ کتابخوانی نقش موثري دارد و برنامه های متنوعی را در طول سال در راستاي ترويج فرهنگ مطالعه اجرايي نموده است .

در پایان این مراسم از زحمات و تلاش های  رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ،کتابداران مراکز فرهنگی شهرداری و خادمان فرهنگی شهر، با اهداء لوح سپاس و هدیه توسط شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه  تقدیر شد.



+ 0
مخالفم - 0
پرینت
ایمیل

 

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید

گزارش تصویری

©  حقوق مادی و معنوی این پایگاه خبری محفوظ و متعلق به شهرداری مبارکه می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

آرادپرداز : طراحی پورتال خبری
Scroll to Top