امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی

نرخ ارز و طلا :


درگاه شهرداری مبارکه


درگاه فرهنگ شهر مبارکه


پیشخوان روزنامه ها







 

نظر سنجی

نظر شما در مورد پایگاه خبری شهرداری چیست؟

کد: 20822
بروزرسانی: چهارشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ ۱۱:۰۱
به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر مبارکه برگزار شد ؛

جشنواره فرهنگی هنری نوبهار در دل شهر


هر زمان که از آئین‌های ایران سخن به میان می آید، ناخودآگاه ذهن انسان هایی که با فرهنگ ایران آشنایی دارند به سراغ نوروز می رود. نوروز یکی از ماندگارترین آئین هایی است که از ایران باستان به جای مانده است. فارغ از زمان برگزاری این آئین که در ابتدای شکوفایی طبیعت یعنی با آغاز فصل بهار اتفاق می افتد، آئین نوروز با خود پیام های مهمی در حوزه فرهنگی و اجتماعی می تواند داشته باشد. نوروز عنصر خانواده محور است در عید خانواده کانون اصلی است و یک بازسازی خانوادگی اتفاق می افتد. یک بازسازی نسلی اتفاق می افتد. نسل جدید با آیین ها آشنا می شود. نسل میانی مورد قدردانی قرار می گیرد و نسل پیر، مورد تجلیل قرار می گیرد. خانواده ها به سراغ پیران و پدران می روند، میانسال احساس می کند که تعیین کننده است، چرا که این کانون را اوست که اداره می کندو این فرصت مغتنمی است تا با اجرای برنامه های فرهنگی نسبت به آشنایی نسل جدید با فرهنگ و رسوم کهن ایران اقدام نمود .

مهندس  سید محسن هاشمی شهردار مبارکه گفت: همچون سال های اخیر، امسال نیز ویژه برنامه های متنوع و متعددی برای ایام نوروز  پیش بینی شد که افتتاحیه آن 27 اسفند ماه 97  همزمان با سالروز میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر در گذر فرهنگی میدان انقلاب  انجام و مراسم اختتامیه آن پانزدهمین روز فروردین ماه برگزار شد.

شهردار مبارکه با اشاره به برگزاری  ویژه برنامه های فرهنگی و هنری متعدد در این گذر فرهنگی افزود :  امروزه برنامه‌ريزي فرهنگي و سرمايه‌گذاري در بخش اجتماعي و فرهنگي در جامعه نقش بسيار مهم‌تري در مقايسه با سرمايه عمراني و اجرايي در شهرها ايفا مي‌كند و ثابت ‌شده است كه در نظام مديريت شهري، هر چه سرمايه فرهنگي و اجتماعي افزايش يابد، موجب كاهش هزينه‌هاي اجرايي و عمراني مي‌شود.

وی  با تأكيد بر اين‌كه برنامه‌هاي فرهنگي و اجتماعي در شهر مباركه ادامه خواهد داشت گفت: اين برنامه‌ها اگر مداوم باشد تأثيرگذار خواهد بود و تصميم داريم كه اينگونه برنامه ها را ادامه دهيم . شهرداري بازخوردها و نتايج كارهاي فرهنگي خود را رصد مي‌كند و از اين پس بر اساس نيازها و خواسته‌هاي مردم فعاليت‌هاي فرهنگي ،اجتماعي خود را ادامه خواهد داد.

جشنواره فرهنگی هنری نوبهار در دل شهر

شهردار مباركه با اشاره به برنامه‌هاي اجرا شده در اين جشنواره نوروزی گفت: نقالي‌خواني ، اجراي نمايش‌هاي كودك،اکران تصاویر و اسناد قدیمی شهر ،اجرای زنده برنامه طنز رادیویی ،پرفورمنس ،نمایش خیابانی ، برنامه‌هاي مذهبي با حضور روحانيون پيرامون مسائل خانواده و همچنين آموزش موضوعات فرزند‌پروري در قالب بازي و برگزاري مسابقه از ديگر برنامه‌هاي اين جشنواره به شمار می رود كه استقبال قابل توجهي از آن صورت گرفت.

يكي از شهروندان مباركه كه در طول مدت اجراي اين جشنواره، حضوري فعال در آن داشت، پيرامون اجراي برنامه ها گفت: خوشحال هستيم كه در شهرستان مباركه جشنواره‌اي با قالب‌هاي مختلف اجرايي شده و نه‌تنها در حوزه هنري، بلكه در بخش‌هاي آموزشي نيز به اجراي برنامه  پرداخت.

وي ادامه داد: جشنواره فرهنگي نوبهار فرصت مناسبي را براي شهروندان فراهم كرد تا در كنار فضايي شاد و صميمي، با نكات آموزشي مختلفي، آشنا شوند. در شرايطي كه غرب تلاش مي‌كند با ساخت برنامه‌هاي مختلف رسانه‌اي، مردم را به سمت استفاده از اين شبكه‌ها سوق دهد، اجراي ويژه‌برنامه‌هايي با محوريت فرهنگ‌سازي و فعاليت‌هاي تفريحي براي مردم، مي‌تواند جايگزين مناسبي براي اين شبكه‌هاي بيگانه باشد.

اجرای جشنواره نوروزگاه مبارکه با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی

شهردار مبارکه در ادامه به برگزاری سومین جشنواره نوروزگاه در ارگ تاریخی نهچیر اشاره کرد و گفت:  جشنواره فرهنگی هنری نوروزگاه در ارگ تاریخی نهچیر در ایجاد فضای شادی و نشاط و حفظ و احیای آیین‌های ماندگار و معرفی ظرفیت‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرستان مبارکه مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه امسال برنامه‌های متنوعی برای اجرای جشنواره نوروزگاه مبارکه با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی پیش‌بینی‌شد ، اضافه کرد: در رویداد فرهنگی نوروزگاه ، دستاوردهای فرهنگی اقوام مختلف در حوزه  نوروز را به گردشگرانی که شهرستان مبارکه را به‌عنوان مقصد سفر نوروزی خود انتخاب کردند، معرفی می‌کنیم.

هاشمی در پایان ضمن تقدیر از حمایت های شواری اسلامی شهر و همراهی کارکنان  مجموعه شهرداری با برنامه‌های نوروزی گفت: در ایام نوروز و ایامی که همه مردم در حال دیدوبازدیدهای نوروزی و یا مسافرت هستند، کار پرسنل خدوم شهرداری تعطیل شدنی نیست، که جا دارد  از همه آنان و خانواده محترمشان در این زمینه تقدیر نماییم.

دکتر خالوزاده رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه نیز ضمن ابراز همدردی با هموطنان آسیب دیده حوادث ناشی از سیل های اخیر کشور گفت : حادثه ناگوار سیل در مناطق مختلف سیل زده کشور و خبر تاسف بار جان باختن و آسیب دیدن جمعی از هموطنان عزیزمان موجب تاثر و تالم خاطر همگان شد.  امیدواریم با ادامه کمک‌های مردمی و خدمت‌رسانی و همت جدی‌تر مسئولان محترم بخشی از آلام مردم شریف برطرف شود و ما نیز به نوبه خود در حد توان کمک و همکاری لازم را خواهیم داشت ، بدون شک هر نوع مساعدت و خدمت به این هموطنان آسیب دیده موجب جلب رحمت الهی است.

رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه یکی از رسالت های مدیریت شهری را افزایش نشاط و شادکامی در جامعه دانست و بیان کرد :ایام نوروز فرصت بسیار خوبی برای افزایش نشاط اجتماعی در قالب اجرای برنامه های فرهنگی است و بحمداله شهرداری مبارکه به خوبی از این فرصت استفاده کرد و با اجرای برنامه های فرهنگی  در جشنواره نوبهار ( گذر فرهنگی ) و برنامه نوروزگاه (ارگ تاریخی نهچیر)  علاوه بر ایجاد نشاط و شادی اجتماعی پیام های فرهنگی و اجتماعی را به اقشار مختلف منتقل کرد . نکته حائز اهمیت این است که این نشاط باید در طول سال محسوس باشد.

وی افزود :  نشان دادن میراث ناملموس نوروز شهرمان  به شهروندان و نسل های جدبد و همچنین رسیدن به هویت فرهنگی، از اهداف اجرای این برنامه های فرهنگی در ایام نوروز است . با برنامه ریزی های صورت گرفته سعی شد آنچه که از آن غافل بودیم ، به مردم معرفی شود. بعنوان مثال غذاها و خوراک‌های آیینی، بازی‌ها، موسیقی، رسم و رسوم نوروز و سفره نوروزی ، مشاغل قدیم ، مفاخر و مشاهیربزرگ شهر و... در این برنامه های فرهنگی به مردم معرفی شد .

دکتر خالوزاده یکی از نقاط قوت جشنواره های فرهنگی امسال را اجرا توسط هنرمندان شهرستان عنوان و  تصریح کرد : امسال تمامی صاحبنظران ، عوامل اجرائی و حتی هنرمندان ، از افراد بومی شهرستان بودند و به خوبی اثبات شد که هنرمندان شهرستان از ظرفیت های خوبی برای کار در سطح کشور نیز برخوردار هستند .

رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه در پایان با ابراز امیدواری برای استمرار اجرای برنامه های فرهنگی گفت : زحمات و تلاش های زیادی برای اجرای برنامه های فرهنگی نوروزی امسال توسط مجموعه شهرداری انجام شد و جای دارد از تمامی ادارات ، هنرمندان و عزیزانی که برای اجرای این برنامه ها همکاری و تلاش کردند تشکر کنم و ان شااله با استمرار این همکاری ها و تلاش مجموعه خدوم شهرداری شاهد استمرار برنامه های نشاط اجتماعی باشیم .

تقویت روابط خانوادگي، یکی از اهداف جشنواره فرهنگی هنری نوبهار

رئيس اداره بهزيستي مباركه نيز با اشاره به تأثيرات برگزاري اين جشنواره گفت: با توجه به آمار‌هاي بسيار تعجب‌آور در موضوع طلاق‌هاي قانوني و عاطفي در تلاش هستيم با ارائه آموزش‌هاي لازم به خانواده‌ها به تقويت روابط خانوادگي كمك كنيم و برگزاري جشنواره نوبهار ، نقطه مناسبي براي اجراي آن به شمار مي‌رفت.

محسن محمودي درباره برگزاري اين جشنواره در  ایام نوروز اظهار داشت: با توجه به اينكه يكي از علل عمده آسيب‌هاي اجتماعي امروز جوامع، نبود و يا كمبود نشاط اجتماعي بين شهروندان به شمار مي‌رود، همكاري‌هاي مختلفي در اين خصوص با شهرداري مباركه داشته ايم .

وي پيرامون برنامه‌هاي اجرا شده در اين جشنواره اظهار داشت: اجراي برنامه نقاشي آزاد از جمله اين برنامه‌هاي شادي‌آور به شمار مي‌رفت و اين نقاشي‌ها با موضوع اعتياد و آسيب‌هاي اجتماعي، مورد استقبال مردم شهر قرار گرفت.

رئيس اداره بهزيستي مباركه گفت: خيلي از خانواده ها در تربيت فرزندان، ارتباطات خانوادگي با معضلاتی مواجه هستند و اگر مشاوره خوبي به آنها ارائه شود مي توانند خيلي از گره هاي زندگي را با مشاوره باز كنند. امروز مشاوره اجتماعي، فرهنگي، اخلاقي، و مباحث مختلف حوزه مشاوره كاربردي يكي از ضروري ترين مباحث روز جامعه است و همه به نوعي با آن گرفتار هستند و به آن نياز دارند.



+ 0
مخالفم - 0
پرینت
ایمیل

 

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید

گزارش تصویری

©  حقوق مادی و معنوی این پایگاه خبری محفوظ و متعلق به شهرداری مبارکه می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

آرادپرداز : طراحی پورتال خبری
Scroll to Top