امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی

نرخ ارز و طلا :


درگاه شهرداری مبارکه


درگاه فرهنگ شهر مبارکه


پیشخوان روزنامه ها







 

نظر سنجی

نظر شما در مورد پایگاه خبری شهرداری چیست؟

کد: 20743
بروزرسانی: جمعه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ ۱۲:۱۷

ارگ تاریخی نهچیر مقصد زیبای مسافران نوروزی

 

فروردین سال  98 ارگ تاریخی نهچیر با برنامه های فرهنگی، هنری  زیبا و متنوع، از  2  فروردین 98 میزبان شهروندان و میهمانان نوروزی شهرستان مبارکه خواهد بود.

معرفی ارگ تاریخی نهچیر مبارکه

ارگ نهچیر یکی از بناهای تاریخی شهرستان مبارکه با قدمتی پیش از صفویه که در دوران قاجار مرمت و گسترش یافته است. ساخت این قلعه بصورت مربعی شکل بوده که چهار برج کبوتر در چهارگوشه آن قرار داشت  و در قدیم از این قلعه به عنوان  راهدارخانه برای تامین امنیت مسیر سمیرم و شهرضا به لنجان و همچنین مرکزی جهت خرید و فروش اهالی منطقه با انبار هایی از برنج و گندم بوده است.

از مجموعه آثار معماری ایرانی که در این بنا به کار رفته است می توان به؛ بادگیر، حیاط، اندرونی، انواع تالار، حوض، هشتی، دالان، اتاق های سه دری و پنج دری، ایوان، حمام عمومی تاریخی، مسجد، قنات و… اشاره کرد.

طی سالهای اخیر با توجه به فرسایش و تخریب شدید و در شرف نابودی قرار گرفتن این بنا، شهرداری مبارکه با خرید بخشی از این قلعه اقدام به مرمت و بازسازی علمی و زیر بنایی آن با اعتباری حدود ۴ میلیارد تومان نموده است و تا کنون این قلعه تا ۸۰ درصد مرمت و بازسازی شده و آماده بهره برداری جهت مرکز تفرحی اقامتی جهت میزبانی از گردشگران می باشد.

پتانسیل های ارگ تاریخی نهچیر مبارکه

ارگ تاریخی نهچیر با توجه به معماری کم نظیر و چشم نواز خود یکی از زیباترین و بزرگ ترین ارگ های تاریخی کشور می باشد که با توجه به مرمت اصولی و استفاده از برترین اساتید مرمت آثار تاریخی کشور، امروزه می توان به عنوان گنجی در راستای جذب گردشگران از سراسر ایران و جهان نام گذاری کرد.

ارگ تاریخی نهچیر در آینده ای نزدیک با  تکمیل بخش های موزه و کتابخانه می تواند شهرستان مبارکه را که به عنوان قطب صنعت و کشاورزی شهرت جهانی دارد ، از دریچه تاریخ و فرهنگ غنی این دیار به ایران و جهان معرفی نماید.

نخستین جشنواره فرهنگی هنری نوروزگاه ارگ تاریخی نهچیر

 

بخش از برنامه های جشنواره نوروزگاه

پیش بینی بیش از ۱۰۰ برنامه فرهنگی، هنری، اجتماعی و مذهبی برای تمامی گروه های سنی (از کودک تا میانسال) در جشنواره نوروزگاه این برنامه را یکی از منحصر به فرد ترین برنامه های فرهنگی استان و کشور نموده است که با اشاره به بخشی از این برنامه های متنوع از شما هموطن گرامی به شرکت در این جشنواره بزرگ دعوت می نماییم:

برخی از برنامه های فرهنگی

  • اجرای زنده نمایش های شاد و مفرح با حضور برترین هنرمندان شهرستان مبارکه با رتبه های برتر کشوری
  • اجرای زنده موسیقی سنتی با حضور اساتید برتر موسیقی سنتی کشور و شهرستان مبارکه
  • اجرای زنده سرود های شاد توسط گروه های برتر استان اصفهان
  • شاهنامه خوانی توسط اساتید برتر کشوری
  • و .... 

برخی از برنامه ها و غرفه های صنایع دستی و هنری

  • غرفه های نگارگری، تذهیب ، معرق، دکوپاژ، خوشنویسی، نقاشی، میناکاری، قلم زنی، حلاجی و چاپ، چرم، سفال، فیوز گلاس، سیاه قلم، نگارخانه، فرش و گلیم، سفال و….
  • برپایی غرفه های مختلف سوغات 

برخی از غرفه های خدماتی در نظر گرفته شده:

  • کافی شاپ و چایخانه سنتی و مدرن
  • شربتخانه
  • سوپر مارکت
  • رستوران سنتی و مدرن
  • آش، حلیم و ....

زمان و مکان جشنواره نوروزگاه ارگ تاریخی نهچیر:

جشنواره نوروزگاه 2 فروردین 1398 در محل ارگ تاریخی نهچیر شهر مبارکه واقع در اصفهان، مبارکه، محله نهچیر، جنب جاده مبارکه به بروجن و شهرضا



 



+ 0
مخالفم - 0
پرینت
ایمیل

 

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید

گزارش تصویری

©  حقوق مادی و معنوی این پایگاه خبری محفوظ و متعلق به شهرداری مبارکه می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

آرادپرداز : طراحی پورتال خبری
Scroll to Top