امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی

نرخ ارز و طلا :


درگاه شهرداری مبارکه


درگاه فرهنگ شهر مبارکه


پیشخوان روزنامه ها







 

نظر سنجی

نظر شما در مورد پایگاه خبری شهرداری چیست؟

کد: 20537
بروزرسانی: سه شنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ۱۳:۵۷
هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی و به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر مبارکه برگزار شد :

همایش حال خوش خواندن

همایش گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی با شعار کشوری بیست و ششمین هفته کتاب سال ایران «حالِ خوشِ خواندن» در سالن اجتماعات شهرداری مبارکه با حضور امام‌جمعه مبارکه ،معاون فرماندار، شهردار، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مبارکه ، جمعی از رؤسای ادارات شهرستان ،دانش آموزان و دوستداران کتاب ، با همکاری اداره ارشاد و نهاد کتابخانه‌های شهرستان  برگزار شد .

در این همایش از اعضای فعال کتابخانه‌ها ، کتابداران ، خانواده‌های کتاب‌خوان شهر مبارکه تقدیر و طی پیشنهاد ابتکاری مدیریت شهری مبارکه دو نفر از فعالان عرصه کتاب و نویسندگی شهر به‌عنوان سفیران کتاب با حکم مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان انتخاب شدند .

قصه‌گویی ، ورک شاپ خوشنویسی ، معرفی کتاب و معرفی دو نفر از مؤلفین شهرستان ازجمله برنامه‌های این همایش بود .شهرداری مبارکه در هفته گرامیداشت کتاب و کتاب‌خوانی برنامه‌هایی ازجمله طرح عضویت رایگان در کتابخانه‌های مراکز فرهنگی ، برگزاری اردوی کتاب ، برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان و کارگاه‌های قصه گویی ، تبلیغات فرهنگی سطح شهر را با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه در شهرستان اجرا نمود .

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی امام‌جمعه مبارکه این همایش را محفل ارزشمندی عنوان کرد و گفت :کتاب محور علم است . علم بالاترین نعمت الهی است که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده است  و نقطه امتیاز بشر علم و کتاب محور بودن است . اگر کتاب نبود ، علمی نبود و علم به‌واسطه قلم و کتاب منتشر و منتقل می‌شود تاجایی که قرآن کریم به قلم و نوشته‌های قلم قسم یادکرده است.

وی با اشاره به تلاش‌ها و مرارت‌های اهل‌قلم برای نوشتن کتاب بیان داشت: اگر یک نویسنده بخواهد یک مقاله از روی تحقیق باهدف حل مشکلی بنویسد ، باید زحمت طاقت‌فرسایی را متحمل شود .جمع‌آوری مطالب سخت نیست این تحقیق است که بسیار مشکل است .برای خلق کاری جدید باید زحمت فراوان کشید . وقتی به این موضوع و این زحمات فکر کنیم قطعاً کتاب زینت قفسه کتابخانه نخواهد شد .باید سعی کنیم حداقل یک ساعت وقت در شبانه‌روز را به مطالعه و با نظرخواهی از اهل مطالعه تخصیص دهیم زیرا کتابی که با مشورت انتخاب شود عامل بهره‌مندی انسان از مطالعه است .

در این همایش مهندس هاشمی شهردار مبارکه ضمن خیرمقدم به تمام مدعوین و مسئولین حاضر در جلسه و تبریک هفته کتاب و فرارسیدن هفته وحدت و هفته بسیج گفت : تلاش برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه سرمایه‌گذاری است  و در این عرصه باید بیشتر از پیش تلاش کرد . متأسفانه سرانه مطالعه در کشورمان بسیار پایین است و ریشه بسیاری از مشکلات فعلی نشاءت گرفته از این موضوع است زیرا عدم آگاهی عامل بروز بسیاری از مشکلات در جامعه است و اگر مطالعه چاشنی برنامه‌ها شود بسیار راهگشا است . کتاب و کتاب‌خوانی آینه تمام نمای رشد مدنیت، فرهنگ و تمدن بشری به شمار می‌رود. هر جامعه‌ای که خواهان پیشرفت و توسعه است و می‌کوشد تا در چرخه تکامل و پیشرفت قرار گیرد، باید برای این مؤلفه تعیین‌کننده، جایگاه ویژه‌ای قائل شود.

شهردار مبارکه برنامه‌ریزی را یکی از مهم‌ترین اصول ترویج کتاب‌خوانی عنوان کرد و افزود : برگزاری چنین همایش‌هایی بسیار شایسته است ولی نباید کتاب‌خوانی صرفاً محدود شود به همین یک هفته در سال بلکه باید با برنامه‌ریزی و بررسی‌های تخصصی نسبت به بالا بردن سرانه مطالعه حداقل در شهرستان اقدام کنیم .

مهندس هاشمی ضمن اعلام آمادگی مدیریت شهری برای پیشبرد اهداف فرهنگی تصریح کرد : جلساتی صرفاً با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی در مدیریت شهری داشته‌ایم با توجه نقش و اهمیت ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی قصد داریم برنامه‌های فرهنگی متنوعی را باهدف ترغیب و تشویق هر چه بیشتر شهروندان به مطالعه کتاب برگزار کنیم  . با برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته قرار بر شروع حرکت از خود شهرداری شد . قرار بر استقرار ایستگاه‌های مطالعه در قسمت‌هاسی از شهرداری که مراجعین زمان انتظار برای دریافت خدمات دارند مانند واحد شهرسازی ، گردیده است که مراجعین عزیز زمان انتظار خود را بامطالعه پر کنند . برای رفع موانع و ایجاد بستر لازم به‌منظور گسترش فرهنگ مطالعه، نهادهای مختلف ازجمله خانواده، مدرسه‌ها و نظام آموزشی، کتابداران و رسانه‌های گروهی و ناشران باید به‌طرف هدف مشخصی حرکت کنند.

وی همکاری و تعامل اهل‌قلم و فرهنگ را برای ترویج فرهنگ مطالعه ضروری دانست و گفت : بالطبع یكی از راه‌های ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، مردمی كردن و تأمین منابع و ایجاد انگیزه در یكایك افراد جامعه است که در راستای تحقق این سیاست فرهنگی و نهادینه كردن فرهنگ کتاب‌خوانی بایستی حمایت از نویسندگان و اهل‌قلم و فرهنگ متعهد در رأس امور قرار گیرد و باید از توان فکری این عزیزان برای ایجاد جذابیت در فعالیت‌های کتاب‌خوانی با رویكرد به نیازهای جوانان و نوجوانان استفاده کرد . از مهم‌ترین عوامل برای انجام این امر، ایجاد انگیزه و احساس نیاز به كتاب و کتاب‌خوانی و ایجاد رفتاری به نام مطالعه میان مخاطبان در جامعه است.

دکتر خالوزاده رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه نیز ضمن تبریک هفته کتاب و فرارسیدن هفته‌های بسیج و وحدت هفته کتاب را بهانه‌ای برای ایجاد نیاز کتاب‌خوانی در جامعه دانست و گفت:باید به سمتی حرکت کنیم که همه روزها روز کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه باشد . انتقاد به پایین بودن سرانه مطالعه بدون برنامه‌ریزی و راهکار پذیرفته نیست و باید از همه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها برای ارتقا این سرانه استفاده کرد .
رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه با اشاره به فرهنگ‌سازی مطالعه از سنین پایین اظهار کرد: اولین و مهم‌ترین شکل‌دهنده شخصیت کودک، خانواده است . اگر پدر و مادر مطالعه کنند ، فرهنگ مطالعه در خانواده نهادینه می‌شود . اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی، پرورش و تربیت خواندن از روزهای اول زندگی و کودکی و در محیط خانه و خانواده شروع می‌شود و تا آخرین مراحل و عالی‌ترین تحصیلات دانشگاهی ادامه پیدا می كند. بايد با معرفی منابع مفید و آموزش مهارت‌های کاربردی ، عشق و علاقه به مطالعه را در كودكان رشد دهیم .از کودکی ارتباطات مؤثر را باید آموزش داد.امروزه باید حریم‌ها را با آموزش و ترویج مطالعه به‌واسطه تقویت و آموختن مهارت‌های صبر ، گذشت و راست بودن به کودکان بیاموزیم تا بسیاری از مشکلات جامعه را به‌صورت ریشه‌ای حل کنیم. کتاب و کتاب‌خوانی به گروه خاصی و ویژه‌ای تعلق ندارد و هر فرد بسته به تربیت فرهنگی و دانشی باید با کتاب زندگی کند و مطالعه را به‌عنوان یکی از محرک‌های پایه در جاده رشد و دانایی زندگی خود ببیند و برای این امر نیاز است که نهادهای خانواده و آموزش در جامعه و رسانه‌ها نگاه عمیق و مؤثری را در این راستا در لایه‌های جامعه ایجاد کنند. نمی‌توان نقش آموزش‌وپرورش و دیگر نهادها را در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی نادیده گرفت. اگر اولیا و آموزگاران، اهل مطالعه باشند، الگوهای خوبی برای فرزندان محسوب می‌شوند.

دکتر خالوزاده هدف از برگزاری چنین همایش‌هایی را دریافت پیشنهادهای کاربردی دانست و افزود:در شورای اسلامی شهر مسائل فرهنگی در كميسيون تخصصی فرهنگی مطرح و بررسی می‌شود که ارائه پیشنهاد‌ها از سوی شهروندان و فعالین عرصه‌های فرهنگی بسیار یاری‌دهنده است .اقداماتی همچون استفاده از زمان انتظار ارباب‌رجوع برای مطالعه ، طرح‌های عضویت رایگان کتابخانه‌ها ، طراحی افزونه‌های مطالعه برای گوشی‌های هوشمند ، برگزاری مسابقات و حمایت از اقشار فرهنگی ، نویسنده و همچنین ناشران بسیار مؤثر خواهد بود.

وی با تأکید بر نقش کتابخانه‌های عمومی در توسعه امور کتاب‌خوانی عنوان کرد: نقش کتابخانه‌های عمومی در توسعه امور کتاب‌خوانی در جامعه هم بر کسی پوشیده نیست. کتابخانه‌ها و فرهنگسرا که در اختیار مدیریت شهری است پتانسیل خیلی خوبی برای ترویج فرهنگ مطالعه است و انشا اله با حمایت مسئولین شاهد رفع مشکلات در این حوزه باشیم و انشا اله بتوانیم گامی مثبت در راستای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی برداریم .

ملکی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مبارکه نیز در این همایش ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات فرهنگی شهرداری مبارکه افزود :70 درصد از عضوهای کتابخانه‌ها را دانش آموزان تشکیل می‌دهند و این موضوع جای خرسندی است . کتابخانه‌ها تنها ارگان‌هایی هستند که از تمام سنین مراجعه دارند و این افتخاری بزرگ است.

وی با اشاره به نقش کلیدی آموزش پرورش در ترویج فرهنگ مطالعه گفت: شروع کتاب‌خوانی از خانواده و مدرسه شروع می‌شود و آموزش‌وپرورش با برنامه‌ریزی در راستای ترغیب دانش آموزان به فرهنگ مطالعه نقش بسیاری مهمی در ترویج فرهنگ مطالعه بر عهده دارد.

در پایان این مراسم طی حکمی آقای اسماعیل کریمی و خانم راحله شاکری از فعالین عرصه فرهنگ به‌عنوان سفیران کتاب از سوی مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان انتخاب و از خانواده‌های مجید رضوی و منصور شفیعی به‌عنوان خانواده‌های کتاب‌خوان و همچنین از کتابداران شهرستان تقدیر و تشکر شد .



+ 0
مخالفم - 0
پرینت
ایمیل

 

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید

گزارش تصویری

©  حقوق مادی و معنوی این پایگاه خبری محفوظ و متعلق به شهرداری مبارکه می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

آرادپرداز : طراحی پورتال خبری
Scroll to Top