امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی

نرخ ارز و طلا :


درگاه شهرداری مبارکه


درگاه فرهنگ شهر مبارکه


پیشخوان روزنامه ها







 

نظر سنجی

نظر شما در مورد پایگاه خبری شهرداری چیست؟

کد: 20482
بروزرسانی: چهارشنبه, ۰۴ مهر ۱۳۹۷ ۰۹:۰۸
شهردار مبارکه :

ایستگاه های قطار بین شهری، پتانسیل عالی سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال

متروی مبارکه - بهارستان با طولی حدود  52 کیلومتر از شهر جدید مجلسی آغاز و در نهایت به شهر بهارستان متصل خواهد شد. در جلسه ای با حضور مدیر کل دفتر فنی استانداری ، شهرداری های مبارکه و زیباشهر برگزار گردید شهرداری مبارکه به عنوان محور پیگیری طراحی و مطالعات اولیه ایستگاه های قطار بین شهری انتخاب شد طبق جانمایی  انجام‌شده ایستگاه‌های قطار بین شهری  شامل ایستگاه‌های ایستگاه مجلسی، مجتمع فولادمبارکه ، ایستگاه مبارکه (میدان شهید نصوحی و میدان دفاع مقدس)، ایستگاه زیباشهر، ایستگاه روستای ده سرخ و ایستگاه بهارستان است. با توجه به سابقه تدوین تفاهم نامه شهرداری مبارکه و دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ، مقرر گردید موضوع ابتدا از طریق این دانشگاه طی بازدیدی پیگیری شود بر این اساس دانشگاه خوراسگان تیمی متشکل از اساتید و متخصاصان عمران ، معماری ، شهرسازی و روانشناسی جهت بازدید از مسیر و نقاط تعیین شده ایستگاه ها در راستای تهیه و ارائه طرح پیشنهادی به شهرداری مبارکه ، اعزام نمود.

در بازدیدی که با حضور شهردار ، نائب رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه ، سرپرست قطار بین شهری ونماینده فولادمبارکه ،کارشناسان شهرداری های مبارکه،مجلسی و زیباشهر،شرکت عمران مجلسی باتفاق تیم کارشناسی دانشگاه خوراسگان انجام شد اهداف مورد نظر برای طراحی ایستگاه ها تشریح ، بحث و تبادل نظر شد .

در این بازدید مهندس هاشمی شهردار مبارکه گفت: با توجه به صنعتی بودن شهرستان و استقرار صنایع بزرگی همچون فولادمبارکه و تردد بالای وسایل نقلیه سنگین در محورهای اصلی مبارکه لازم است . از مجموع حدود 17 کیلومتر مسیر فولادمبارکه تا میدان دفاع مقدس مبارکه حدود 9 کیلومتر آن با مشارکت فولاد  و شهرداری مبارکه تملک و آزادسازی شده است .

وی با اشاره به اهمیت جانمایی و طراحی ایستگاه های مترو تصریح کرد: ایستگاه‌های مترو می‌تواند علاوه بر نقش نمادین و نشانه‌ای در سیما و منظر شهری ، بعنوان یک پتانسیل عالی برای سرمایه گذاری و ایجاد درآمد و اشتغال نیز محسوب شود .

هاشمی تهیه طرح جامع جانمایی و طراحی ایستگاه ها را برای استفاده از پتانسیل های بالای ایتسگاه ها ضروری دانست و افزود: با استفاده از تجربیات شهرهای بزرگ کشور که مترو این شهرها به بهره برداری رسیده است یکی از مهمترین چالش ها وجود طرح جامع برای ایستگاه ها بود که بر این اساس تهیه طرح بصورت علمی و با در نظر گرفتن تمام جوانب بر عهده تیم های پژوهشی دانشگاهی قرار گرفت و در گام نخست قرار بر ارائه طرح پیشنهادی از سوی تیم پژوهشی دانشگاه آزاد واحد خوراسگان شد .

شهردار مبارکه با اشاره به اینکه برای جانمایی ایستگاه‌های مترو نباید تنها مسائل فنی ساخت مترو را در نظر گرفت ، تصریح کرد : مترو یک پدیده شهری در خدمت شهروندان است‌. ایستگاه مترو نیز یک ساختمان نیست‌، دریچه‌ای است که جمعیت از آن به سطح شهر منتقل می‌شوند‌، این دریچه  باید دارای ارزش بصری‌، معماری و قابلیت خوانایی در بافت شهری باشد.

هاشمی استقرار ایستگاه های مترو را عامل استقرار عناصر کالبدی جدیدی دانست و عنوان کرد : برای استقرار یک ایستگاه مترو باید برخی از زیرساخت های دیگر را پیش بینی کرد .لزوم وجود پارکینگ وسایل نقلیه شخصی در ایستگاه هایی است که مبداً سفر از محلات مسکونی محسوب می شوند ، تقاطع خطوط و یا ابتدا و انتهای مسیرها باید فضاهایی برای استقرار ایستگاه های اتوبوس، مینی بوس و تاکسی اختصاص یابد که امکان ادامه سفر را با این وسایل از ایستگاه مقصد فراهم کند، چون در صورت پیش بینی نکردن چنین محل هایی، به سبب ازدحام مسافر در این نقاط، شاهد جذب تاکسی ها، مسافرکش ها، و... در نتیجه بروز ترافیکی سنگین در نقاط یاد شده خواهیم بود.

وی یکی از مهمترین پتانسیل های ایستگاه های قطار بین شهری را رشد فضای تجاری دانست و افزود : از جمله عملکردهایی که با عملکرد مترو هماهنگی دارد، فعالیت های تجاری است که ایستگاه های مترو را در پیوندی مناسب با بافت شهری قرار می دهد و نبود آن می تواند سبب متروک گشتن تدریجی ایستگاه ها شود. در حول و حوش ایستگاه ها فعالیت های تجاری به مرور شکل خواهند گرفت و مترو می تواند به عنوان کانونی جدید برای ساماندهی عناصر پیرامون خود عمل کند. حتی سهولت دسترسی شهروندان به ادارات و ارگانها نیز باید در جانمایی ها در نظر گرفته شود که ارائه خدمات حضوری توسط ادارات به شهروندان در دسترس تر باشد .

شهردار مبارکه عنوان کرد: احداث و بهره برداری از ایستگاه ها بعنوان یکی از بهترین فرصت های سرمایه گذاری برای بخش خصوصی مطرح است چرا که با توجه به حجم تردد انواع کاربری ها را در ایستگاه های می توان پیش بینی کرد که این مهمترین پتانسیل ایستگاه های مترو است .

وی در پایان گفت : دانشگاه خوراسگان طرح پیشنهادی خود را ارائه خواهند داد و پس از بازبینی و اصلاحات نهایی و اخذ مصوبات خاص ، این طرح به سایر شرکا پروژه احداث مترو ارسال خواهد شد و امیدواریم بتوانیم با اجرای این پروژه برای صرفه جویی انرژی ، کاهش معضل ترافیک ، امنیت جانی شهروندان و صرفه جویی زمان و در نهایت تحقق خدمت رسانی و توسعه شهر حرکتی سریع داشته باشیم .



+ 0
مخالفم - 0
پرینت
ایمیل

 

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید

گزارش تصویری

©  حقوق مادی و معنوی این پایگاه خبری محفوظ و متعلق به شهرداری مبارکه می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

آرادپرداز : طراحی پورتال خبری
Scroll to Top