امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی

نرخ ارز و طلا :


درگاه شهرداری مبارکه


درگاه فرهنگ شهر مبارکه


پیشخوان روزنامه ها







 

نظر سنجی

نظر شما در مورد پایگاه خبری شهرداری چیست؟

کد: 13409
بروزرسانی: یکشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۰۸:۳۸

احداث کارخانه بازیافت زباله در سه شهرستان مبارکه، شهرضا و دهاقان گامی در کاهش آلودگی زیست محیطی

تولید روزانه بیش از 160 تن زباله خانگی در سه شهرستان مبارکه، شهرضا و دهاقان ضرورت تاسیس سازمان مدیریت پسماند، تفکیک زباله ها و احداث کارخانه بازیافت زباله را در این شهرستانها با هدف کاهش آلودگی های زیست محیطی و کسب ارزش افزوده از پسماند ها، آشکارتر می کند.

انباشت زباله ها در دل طبیعت موجب آلودگی خاک و سفره آبهای زیرزمینی و ایجاد خطرات زیست محیطی برای ساکنان این مناطق می شود از این رو اگر از زباله که طلای کثیف نام دارد در مدیریت پسماند استفاده بهینه نشود امری تهدید کننده برای سلامت افراد جامعه است.

در حال حاضر دفن زباله های شهرستانهای مبارکه، شهرضا و دهاقان توسط شهرداریها با استفاده از روش ترانشه (حفر گودال) انجام می شود.

بنا بر آمارهای موجود، روزانه حدود 160 تن زباله خانگی در سه شهرستان مبارکه، شهرضا و دهاقان تولید می شود اما نبود سازمان مدیریت پسماند و کارخانه بازیافت زباله در این شهرها موجب شده با دفن پسماندها بصورت ترانشه، هیج ارزش افزوده ای از آن بدست نیاید.

امروزه نقش مردم در تفکیک زباله ها و به ثمر رساندن مدیریت پسماند شهری را نمی توان نادیده گرفت لذا فرهنگ سازی در جامعه برای تفکیک زباله های خشک از تر، کمک به سلامت محیط زیست است.

شهردار مباركه: مديريت پسماند شهري نيازمند ارتقاء سطح فرهنگ عمومي و مشاركت همه شهروندان است

شهردار مبارکه گفت: مديريت پسماند شهري نيازمند ارتقاء سطح فرهنگ عمومي و مشاركت همه شهروندان است كه در اين راستا، شهرداري مباركه برنامه هاي آموزشي و فرهنگي متنوعي را در طول سال اجرا مي كند
به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان مبارکه، محمد شرفا در جلسه بررسی و تعیین سهام شهرستانهای مبارکه، شهرضا و دهاقان افزود:  فرهنگ سازي، آموزش و اطلاع رساني به شهروندان براي تفكيك پسماند در مبدا و تخليه نكردن پسماندهاي خشك ارزشمند در سطل‌ها و كيسه‌هاي زباله به منظور پيشگيري و عدم ترغيب فعاليت زباله گردها بسيار حائز اهميت است و اين خود جايگاه مهمي را در حوزه بازيافت دارد.
شرفا با اشاره به آغاز ساخت كارخانه پسماند شهرستان هاي مباركه، شهرضا و دهاقان گفت: با توجه به اهميت فعاليت شركت پسماند ،طي يك سال اخير به جديت پيگير كلنگ زني و احداث اين مجموعه بوده ايم كه خوشبختانه زمين اين كارخانه واگذار و كلنگ زني انجام شد.
شرفا  افزود: مسطح سازي و تسطيح زمين واگذار شده و خريد ماشين آلات  انجام شده و اميدواريم ساخت سوله شركت نيز بزودی آغاز شود.
شهردار مباركه در ادامه تفكيك زباله در مبداء را راهكاري موثر در حوزه بازيافت دانست و اضافه كرد: با كمك شهرداران شهرستان هاي مباركه، شهرضا و دهاقان حركت خوب و روبه جلويي در حال انجام است كه اين خود اميدواري هاي ما را افزايش مي دهد تا بتوانيم تا پايان آذرماه سال جاری اين مجموعه را به مرحله بهره برداري برسانيم.


وي با اشاره به تلاش كارشناسان مديريت پسماند براي فرهنگ سازي تفكيك زباله از مبدا، عنوان كرد: چنانچه شهروندان از منازل خود زباله‌ها را تفكيك و مواد قابل بازيافت از جمله شيشه، پلاستيك و مقوا و روزنامه را جدا كنند بسياري از چالش‌هاي به وجود آمده مرتفع خواهد شد بنابراين شهروندان بايد خود ضمن تفكيك زباله‌ها در مبدا به اين روند بهداشتي و اجتماعي كمك كنند.
شرفا يادآور شد: مديريت پسماند شهري نيازمند ارتقاء سطح فرهنگ عمومي و مشاركت همه شهروندان است كه در اين راستا، شهرداري مباركه برنامه هاي آموزشي و فرهنگي متنوعي را در طول سال اجرا مي كند؛ همكاري با آموزش و پرورش و برگزاري دوره آموزشي براي معلمان، اعزام تيم هاي آموزشي به محلات مختلف شهر و انجام فعاليت هاي تبليغاتي در بحث تفكيك از مبدأ از جمله اين اقدامات هستند كه اميدواريم مفيد فايده قرار گيرد.

کارخانه بازیافت شهرستانهای جنوب غربی استان اصفهان آذرماه امسال راه اندازی می شود

مدیر عامل شرکت مدیریت پسماند منطقه جنوب غرب استان اصفهان اعلام کرد: عملیات مناقصه ساخت کارخانه پسماند شهرستان های مبارکه، شهرضا و دهاقان برگزار شده و حداکثر تا هشت ماه  آینده این کارخانه راه اندازی و از آن بهره برداری می شود.

مهندس محسن نادری با اشاره به برگزاری جلسه بررسی مسائل و تعیین سهام شهرستانهای مبارکه، شهرضا و دهاقان در دفتر شرکت بازیافت  افزود:  با تخصیص هفت میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان شهرداریهای کشور عملیات ساخت این کارخانه از ابتدای سالجاری آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرکت مدیریت پسماند منطقه جنوب غرب استان اصفهان شهرستانهای مبارکه، شهرضا و دهاقان را تحت پوشش قرار می دهد افزود: احداث این کارخانه می تواند زباله های خانگی شهرستان های مبارکه، شهرضا و دهاقان را ، بازیافت نماید.

نادری با بیان اینکه تعیین تغییرات ثبتی و سهام هر شهرداری مهمترین دستور کار جلسه امروز بود افزود: در این جلسه مقرر شد که 54 درصد سهام شرکت( سایت) در اختیار شهرستان مبارکه باقی بماند و 31 درصد به شهرستان شهرضا و 15 درصد نیز به شهرستان دهاقان اختصاص پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس الزام وزارت کشور ، سایت های بازیافت باید بصورت گروهی و منطقه ای اداره شود اظهار کرد: شهرستانهای کوچک به تنهایی ورودی زباله کمی دارند و احداث سایت بازیافت در یک شهرستان از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.


 

مدیر عامل شرکت مدیریت پسماند منطقه جنوب غرب استان اصفهان افزود: مشارکت شهرستانهای مختلف در احداث سایت بازیافت منطقه ای علاوه بر منافع زیست محیطی ، از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.

وی گفت: با توافق سهامداران شرکت پسماند منطقه جنوب غرب استان اصفهان ، سهام عمده این شرکت در شهرستان مبارکه باقیماند و با این شرایط مدیریت این شرکت و کارخانه در اختیار شهرستان مبارکه قرار خواهد داشت.

نادری با بیان اینکه در روزهای پایانی سال95 و پس از طی پروسه طولانی موفق به تحویل زمین 5 هکتاری در ابتدای شهرستان دهاقان شدیم،  گفت: تامین اعتبار سهامداران دغدغه مهم بعدی بود که از طرف سهامداران باید انجام شود.

وی با اشاره به ساخت کارخانه و خرید خط پردازش سایت بازیافت گفت: خرید خط پردازش سایت در سالهای گذشته از طریق کشورهای خارجی انجام می گرفت اما امروزه در استان اصفهان و کشور ظرفیت و شرکت های تولید کننده و سازنده بسیاری در این زمینه وجود دارد.

 مدیر عامل شرکت مدیریت پسماند منطقه جنوب غرب استان اصفهان با اشاره به نامگذاری سال 96  با عنوان اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال افزود: متریال اصلی و خط های پردازش این کارخانه بر مبنای استفاده کامل از مصالح و محصولات ایرانی و داخلی تنظیم شده است.

وی با بیان اینکه عملیات ساخت کارخانه با سرعت و بلافاصله پس از بازگشایی پاکت های مناقصه در دستور کار قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: عملیات ساخت و نصب تجهیزات و بهره برداری این کارخانه حداکثر در مدت 8 ماه انجام خواهد شد.

نادری افزود: در کنار ساخت ساختمان کارخانه ، عملیات عمرانی سایت نیز شامل تسطیح، خاکریزی، خاکبرداری، خیابان کشی و احداث ساختمان اداری نیز انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه انجام تمام این کارها مستلزم هزینه است افزود: شهرداری ها برای انجام این کارها باید مشارکت کنند و سهم آورده خود را در نظر بگیرند تا در ادامه و روند کار با کندی و مشکلی مواجه نشویم و از برنامه زمانبندی عقب نمانیم.

نادری با اشاره به اینکه برای شهرداری ها این سه شهرستان، اعتباری معادل 7 میلیارد رال  (ویژه ایجاد کارخانه بازیافت) از طرف سازمان شهرداریهای کشور جذب و به حساب شهرداریهای شهرستان واریز شد، گفت:بر اساس صورتجلسه  ، شهرداری ها باید هر چه سریعتر و حداکثر تا روز دهم اردیبهشت ماه سالجاری نسبت به واریز این مبلغ (بعنوان بخشی از آورده شهرداریها) به حساب شرکت بازیافت اقدام کنند.

وی افزود: شهرداری های زیباشهر، منظریه و... هم که این اعتبار را دریافت نکرده بودند موظف شدند جمعا مبلغ 15 میلیارد ریال طی سه مرحله از محل اعتبارات داخلی خود، به حساب شرکت بازیافت پرداخت کنند.

مدیر عامل شرکت مدیریت پسماند منطقه جنوب غرب استان اصفهان با بیان اینکه امسال مبلغ 2 میلیارد و 200 میلیون تومان برای ساخت کارخانه و سایت پسماند هزینه خواهیم کرد گفت:  کارخانه پردازش و تفکیک زباله ، سوله، تاسیسات، آزمایشگاه و استراحتگاه کارگران در سالجاری ساخته خواهد شد.

وی با بیان اینکه همزمان با ساخت و راه اندازی کارخانه،  کار مونتاژ دستگاهها نیز انجام خواهد شد افزود: مبلغ 15 میلیارد ریال دیگر نیز در سال 97 توسط سهامداران این شرکت تامین خواهد شد و در مجموع طی دو سال سه میلیارد تومان بعلاوه هفت میلیارد ریال به حساب شرکت واریز خواهد شد.

نادری با بیان اینکه کار بهره برداری از کارخانه بازیافت جنوب غرب استان اصفهان، سالجاری در دستور کار ما قرار دارد گفت: کار تفکیک پسماند سه شهرستان در داخل این سایت انجام خواهد شد و دیگر نیازی به مراجعه به اصفهان و سایر شهرستانها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح درآمد زایی و اشتغالزایی مناسبی برای شهرستانهای مبارکه، شهرضا و دهاقان، خواهد داشت افزود: در سالهای آینده نیز فازهای تکمیلی سایت پسماند منطقه جنوب غرب اصفهان انجام خواهد شد.

 مدیر عامل شرکت مدیریت پسماند منطقه جنوب غرب استان اصفهان با بیان اینکه پسماند تولیدی سه شهرستان روزانه  160 تن است تصریح کرد: این کارخانه بر مبنای  تفکیک 250 تن روزانه در یک شیفت احداث خواهد شد و ظرفیت اسمی فرآوری پسماند در این کارخانه 250 تن در یک شیفت کاری است.

وی با بیان اینکه این کارخانه باید بتواند روزانه 250 تن زباله را پردازش و تفکیک کند افزود: با توجه به صنعتی بودن شهرستان و پتانسیل افزایش ورودی پسماند، امکان افزایش ظرفیت کارخانه تا 500 تن هم وجود دارد.



+ 1
مخالفم - 1
پرینت
ایمیل

 

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید

گزارش تصویری

©  حقوق مادی و معنوی این پایگاه خبری محفوظ و متعلق به شهرداری مبارکه می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

آرادپرداز : طراحی پورتال خبری
Scroll to Top