امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 April 2024

تصاویر شهر

تازه های شهر مبارکه

در آینه مطبوعات

کد: 20187
بروزرسانی: سه شنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ۱۷:۵۱

غرس 250 اصله نهال به نام شهیدان گران قدر شهر مبارکه

به گزارش پایگاه خبری شهرداری مبارکه ؛ هم‌زمان با 15 اسفندماه مراسم گرامیداشت روز درختکاری با عنوان "یاد سبز شهدا"به همت سازمان سیما،منظر و فضای سبز ، واحد روابط عمومی شهرداری،معاونت خدمات شهری و با همکاری اداره منابع طبیعی و با حضور خانواده‌های معظم شهدا ،مسئولین شهرستان ،شهروندان و دانش آموزان در جوار یادمان شهدای گمنام محله یک صفائیه برگزار شد.

 

حفظ و نگهداری فضای سبز بر همگان واجب است

مهندس سید محسن هاشمی در این مراسم ضمن خیرمقدم به مسئولین و مدعوین به اهمیت درخت و درختکاری از دیدگاه احادیث دینی و نیز نگاه جامعه پیشرفته امروز به آن و راهکارهای برون‌رفت از بحران آلودگی هوا در زندگی ماشینی و تبعات زیست‌محیطی ناشی از آن پرداخت و افزود :فضای سبز در حقیقت همان ریه‌های شهر بوده که هرچه وسیع‌تر و شاداب‌تر باشد، هوای شهر پاک‌تر است وزندگی در آن برای شهروندان همراه بانشاط بیشتری خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اهمیت درختکاری و توسعه فضای سبز ازنظر علمی و در تحقیقات دانشمندان نیز به اثبات رسیده است گفت: توسعه جنگل‌ها و حفظ مراتع از خطر نابودی ،ارتباط مستقیمی باکیفیت زندگی و حیات بشر دارد.

شهردار  مبارکه با تأکید بر اینکه کاشت درخت یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود فضای سبز شهری است، افزود: هفته درختکاری فرصت مغتنمی برای جلب مشارکت مردمی است تا بتوان به‌عنوان جزئی از کل، در راستای زیباسازی منظر شهری و ایجاد روحیه ، نشاط و شادابی در بین شهروندان عمل کرد.

هاشمی گفت :مجموعه آنچه از ارزش و اهمیت درختکاری در روایات اسلامی و آیات قرآن و آداب و سنن ایرانیان درباره اهمیت درختکاری ذکر شده، پشتوانه‌ای بزرگ و قابل‌توجه را در فرهنگ ما ایجاد کرده تا با توجه به وجود بحران‌هایی نظیر خشک‌سالی و آلاینده‌های زیست‌محیطی برای حفظ فضای سبز کوشا باشیم.

وی  بابیان اینکه در شهرداری مبارکه استفاده بهینه از آب با اجرای شبکه‌های آبیاری نوین در دستور کار قرارگرفته است، اظهار کرد: این کار در بیشتر خیابان‌های اصلی شهر مبارکه انجام‌شده و در بودجه  سال 1397 هم برای ادامه عملیات اجرایی ایجاد شبکه آبیاری نوین نیز پیش‌بینی لازم صورت پذیرفته است.

شهردار مبارکه بابیان اینکه در بحث کاشت گیاهان مقاوم، کاشت چمن را به روش‌های سنتی متوقف کرده و بیشتر به فضای سبز عمودی که درختان را شامل می‌شود، روی آورده‌ایم، گفت: کاشت درختان و درختچه‌های مقاوم به خشکی که نیاز به آب کمتری دارند و مقاومتشان در برابر آفات و بیماری‌ها بیشتر است در دستور کار شهرداری مبارکه قرار دارد.

هاشمی با اشاره به اینکه در شهر مبارکه ۴۰۰ هکتار فضای سبز وجود دارد، اضافه کرد: سرانه فضای سبز در شهر مبارکه برای هر نفر 45 مترمربع است.

وی ادامه داد: سرانه فضای سبز استاندارد معمولاً ۲۰ تا ۲۵ متر است اما در شهرهای صنعتی این سرانه تا ۵۰ مترمربع تعریف‌شده است.

شهردار مبارکه بابیان اینکه برنامه ما جهت توسعه سرانه فضای سبز به ازای هر نفر۵۰ مترمربع بوده است گفت:در چند سال اخیر به دلیل مشکلات خشک‌سالی و بحران آب، توسعه فضای سبز در شهر کاهش پیداکرده است .

وی خاطرنشان کرد: با تدابیر که اندیشیده شده و با استفاده از شبکه‌های آبیاری نوین و همچنین کاشت درختان مقاوم امیدواریم بتوانیم توسعه فضای سبز را در دستور کار قرارداده و به سرانه‌ای تعریف‌شده ۵۰ متر برای شهرهای صنعتی دست پیدا کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه توسعه و نگهداری فضای سبز از وظیفه اصلی شهرداری‌ها بشمار می‌آید گفت: از همه ارگان و دستگاه‌های اجرایی و به‌خصوص شهروندان عزیز درخواست داریم که به کمک و حمایت شهرداری بیایند تا بتوانیم این وظیفه مهم را به‌خوبی انجام دهیم.

 

حفظ محیط‌زیست دغدغه اولویت‌دار مجموعه مدیریت شهری است

رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه نیز در این مراسم با تبریک آغاز هفته منابع طبیعی، فضاي سبز را يكي از مهم‌ترین زيرساخت‌هاي اجتماعي شهري دانست و گفت: مهم‌ترین اثرات فضاهای سبز در شهرها، كاركردهاي زیست‌محیطی آن‌هاست كه شهرها را به‌عنوان محیط‌زیست جامعه انساني معنی‌دار كرده و باعث افزايش كيفيت زيستي شهرها می‌شوند.

دکتر سجاد خالوزاده به اهمیت و ارزش منابع طبیعی و کاشت نهال اشاره کرد و گفت : با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص کاشت نهال و حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی ، همه باید برای حفظ محیط‌زیست و پاکی آن تلاش کنیم و هفته منابع طبیعی نیز فرصت بسیار ارزنده‌ای برای احیای فضای سبز و توسعه محیط‌زیست است.
وی گفت: اگر اهمیت درخت و آثار آن برای ادامه زندگی، بیشتر برای مردم تبیین شود و درختکاری در زمان مناسب انجام و نگهداری از آن به یک فرهنگ تبدیل شود، نتیجه مطلوب‌تری به دست خواهد آمد.

رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه با تأکید بر حفظ فضای سبز شهری توسط شهروندان گفت: امیدواریم شهروندان با درختکاری و تلاش در راستای توسعه فضای سبز و همچنین پرهیز از تخریب فضاهای سبز موجود ،در تحقق اهداف مجموعه مدیریت شهری و در راستای ارتقای سرانه فضای سبز کمک نمایند.

وی بابیان اينكه دين مقدس اسلام، مسلمانان را به كاشت درخت فراوان تشويق كرده است، افزود: خيلي از بزرگان دين به اين امر اشتغال داشته‌اند و درختكاري از ديدگاه دین اسلام صدقه جاريه‌اي است كه انسان هميشه از آن بهره‌مند مي‌شود.

خالوزاده بابیان اینکه حفظ محیط‌زیست و فضای سبز برای شورای اسلامی شهر و شهرداری امری مهم و حیاتی است، خاطرنشان کرد: از ابتدای شروع بکار شورای دوره پنجم، حفظ محیط‌زیست ،نگهداری و توسعه فضای سبز در دستور کار این شورا قرار داشته و اهمیت ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم گفت :همه باهم  باید برای حفظ محیط‌زیست و بهبود آن برای آیندگان تلاش کرده و قدم‌های مثبت و تأثیرگذاری را در این راستا برداریم تا حتی با کاشت یک نهال کوچک بتوانیم کشوری سبز و زیبا داشته باشیم.

 

۴۰۰ دانش‌آموز کارت همیاران افتخاری محیط‌زیست دارند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مبارکه هم در این مراسم با اشاره به اینکه شعار امسال، «هفته منابع طبیعی با مردم برای مردم» است، تصریح کرد: ۱۵ اسفند روز ملی درختکاری نام‌گذاری شده و اولین روز هفته منابع طبیعی است.

کسرا طاهری بابیان اینکه یک هکتار درخت در جنگل می‌تواند ۶۸ تن گردوغبار هوا را به خود جذب کند، گفت: یک هکتار از جنگل دو و نیم تن اکسیژن تولید می‌کند که اکسیژن موردنیاز ۱۰ نفر در یک سال را تأمین می‌کند و ۶۰ درصد از اکسیژن جهان به‌وسیله فضای سبز تأمین می‌شود.

وی افزود: ما در این هفته بیش از ۱۰ هزار رأس نهال گلدان ریشه‌ای در سطح شهرستان، شهرداری‌ها، مراکز نظامی، صنعتی، آموزشی، ادارات و نمازهای جمعه  توزیع کردیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مبارکه بیان کرد: برنامه جشن درختکاری در کلیه شهرهای شهرستان با همکاری شهرداری‌ها و بخشداری‌ها انجام می‌شود.وی اظهار کرد: برنامه جشن درختکاری صنایع شهرستان، زنگ سبز در مدارس و جشن درخت‌کاری در پادگان آموزشی امام علی(ع) از مهم‌ترین برنامه‌های این هفته است.

وی خاطرنشان کرد: باتدبیر اداره کل منابع طبیعی و با همکاری آموزش‌وپرورش شهرستان تاکنون برای بیش از ۴۰۰ دانش‌آموز مقطع ابتدایی کارت همیاران افتخاری محیط‌زیست صادره شده است.

 

در این مراسم خانواده‌های معظم شهدا ،مسئولین،شهروندان و دانش آموزان  باهدف ترویج فرهنگ درختکاری ، حفظ و پاسداشت فضای سبز و همچنین گسترش سرانه فضای سبز با دستان خود نهالی به نام شهدای گران‌قدر کاشته و این روز را گرامی داشتند .

 



+ 1
مخالفم - 0
پرینت
ایمیل

 

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید

©  حقوق مادی و معنوی این پایگاه خبری محفوظ و متعلق به شهرداری مبارکه می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

آرادپرداز :طراحی پورتال خبری
Scroll to Top