امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی

نرخ ارز و طلا :


درگاه شهرداری مبارکه


درگاه فرهنگ شهر مبارکه


پیشخوان روزنامه ها







 

نظر سنجی

نظر شما در مورد پایگاه خبری شهرداری چیست؟

کد: 21703
بروزرسانی: دوشنبه, ۰۷ مهر ۱۳۹۹ ۰۷:۵۶

روایت آمار از رشادت‌های سازمان آتش‌نشانی شهرداری مبارکه

طی سه سال گذشته این سازمان به‌خوبی توانسته است حوزه عملیاتی وامدادی خود را توسعه دهد


 

سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مبارکه طی چند سال اخیر با توسعه خدمات و حوزه پوشش خود به‌خوبی توانسته است تحولی مطلوب را در عرصه سازمانی ایجاد کرده و نقش خود را در قامت حافظان امنیت و ناجیان زندگی ایفا کنند. فعالیت ها و امکانات این سازمان نزدیک به استانداردهاي قابل قبول است در حال حاضر بیشتر فعالیت ها و امکانات آتش نشانی در جهت پیشرفت و آموزش قرار دارد. این سازمان توانسته است با امکانات موجود نه‌تنها درخواست‌های شهر و شهرستان مبارکه، بلکه شهرهای اطراف و دیگر شهرستان‌ها را نیز پاسخ داده و در زمان حوادث و سوانح طبیعی و انسانی درصحنه حاضر باشد.

به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری مبارکه با تبدیل‌شدن واحد آتش‌نشانی به سازمان آتش‌نشانی علاوه بر تحول ساختاری، به لحاظ مسئولیتی و حوزه عملیاتی نیز مأموریت‌های سازمان افزایش یافت.

مختاری با اشاره به اینکه بیش از 600 واحد صنعتی در اطراف مبارکه مستقر هستند تأکید کرد هر حادثه و سانحه‌ای که در این واحدها اتفاق بیفتد، سازمان آتش‌نشانی باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن حاضرشده و مشکل را مرتفع کند. به گفته او در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی با برخی شرکت‌های بزرگ ازجمله فولاد مبارکه و ... منعقدشده است تا در صورت نیاز به یکدیگر کمک کنند.

وجود 30 کیلومتر طول مسیر رودخانه شرایط خاصی را ایجاد کرده است که به گفته مختاری هرساله باعث غرق شدن بسیاری از افراد می‌شود. این در حالی است که سازمان آتش‌نشانی شهرداری مبارکه علاوه بر محدوده مبارکه باید با امکانات موجود، حوادث غرقی شهرهای اطراف را نیز پوشش دهد.

مختاری معتقد است یکی از پرحادثه‌ترین جاده‌های کشور، یعنی جاده مجلسی در این شهرستان واقع‌شده و سازمان آتش‌نشانی مبارکه مجبور است علاوه بر این منطقه حوادث جاده‌ای کل شهرستان و شهرهای اطراف را نیز پوشش دهد.

او با تأکید بر اینکه یکی از اولویت‌های اصلی سازمان خرید نردبان آتش‌نشانی است، از نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی و شرکت‌های بزرگ منطقه خواست در خرید این نردبان به شهرداری کمک و مساعدت کنند. به گفته مختاری مهم‌ترین چالش سازمان در حال حاضر خرید و به‌روز کردن تجهیزان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی سازمان است که باوجود تحریم‌ها و قیمت‌های سرسام‌آور کار بسیار سختی است.

مدیرعامل آتش‌نشانی مبارکه گسترش فرهنگ ایمنی در سطح شهر را امري حیاتی دانست و گفت: واحد آموزش و پیشگیري این سازمان با توجه به رسالت خود در ایجاد شهري ایمن و ارتقاي سطح فرهنگ ایمنی شهروندان با بهره‌گیری از تخصص و دانش کارشناسان خود سعی کرده از یک‌سو الگوهاي رفتاري غلط در خصوص مسائل ایمنی را تغییر دهد و از سوي دیگر با ارائه آموزش‌های لازم ، امکان کاهش و کنترل حوادث را افزایش دهد.

 

در ادامه به بررسی آماری عملکرد سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مبارکه می‌پردازیم.

درمجموع از سال 96 تا پایان شهریور 99 بیش از 35 هزار تماس با آتش‌نشانی گرفته‌شده است که از این تعداد حدود 9 هزار تماس (معادل 25 درصد) مزاحم تلفنی بوده است. یعنی از هر 4 تماسی که با آتش‌نشانی گرفته می‌شود یک مورد آن مزاحمت تلفنی است.

آمار حوادث و حریق نیز طی سه سال گذشته روندی افزایشی داشته است به‌طوری‌که جمع کل حوادث و حریق در سال 96، بالغ‌بر 518  مورد، در سال 98، بالغ‌بر 556 و در سال 98 بالغ‌بر 645 بوده است. در شش‌ماهه نخست سال جاری نیز مجموع حوادث و حریق 313 مورد بوده است. این موضوع درباره حوادث غرقی نیز صادق است. به‌طوری‌که 4 حادثه غرقی در سال 97 (4 نفر نجات‌یافته)، 7 حادثه غرقی در سال 98 ( 4 نجات‌یافته 3 فوتی) و 7 حادثه غرقی در شش‌ماهه اول سال 99 (4 فوتی 3 نجات‌یافته) اتفاق افتاده است.

به لحاظ آمار نجات‌یافتگان و احیاشدگان در سوانح و حوادث، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مبارکه توانسته است طی ساله‌ای 96 تا 99 زندگی 138 نفر را نجات دهد.

سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مبارکه در راستای وظایفی که برای حفظ ایمنی اماکن مختلف بر عهده دارد به‌صورت دوره‌ای بازدیدهای مختلفی از این اماکن انجام می‌دهد. در این راستا از سال 96 تا 99، بالغ‌بر 821  بازدید از اماکن متبرکه و مساجد و تکایا و حسینیه‌ها و ایستگاه‌های صلواتی، هزار و 127 بازدید از ایمنی  اماکن عمومی، بیمارستان‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، ... داشته است.

 همچنین در این مدت در 355 مراسم مختلف (نمازهای جمعه ،راهپیمایی‌ها، مراسمت مذهبی ، همایش‌ها و ...) تجهیزات و نیروهای خود را مستقر کرده است.

با توجه به اینکه تائید ایمنی ساختمان‌ها نیز ازجمله وظایف سازمان آتش‌نشانی است در این مدت 925 نفر برای صدور گواهی پایان کار ساختمان و صدور تائیدیه پروانه به این سازمان مراجعه کرده‌اند.

سازمان آتش‌نشانی در راستای کاهش حوادث و پیشگیری از وقع آن‌ها رویکرد آموزش شهروندان را نیز در دستور کار قرار داده است. در این راستا از شهریورماه 96  لغایت شهریورماه  99 بیش از 14 هزار و 516 نفر را در سطوح مختلف از مهدکودک تا دانشگاه آموزش داده است. همچنین در این مدت برای 1950 نفر در دانشگاه‌ها و مراکز عالی و برای 2620 در دستگاه‌ها وادارات دولتی آموزش برگزار کرده است.

با شیوع ویروس کرونا سازمان آتش‌نشانی نیز نقش پررنگی در حفظ سلامت شهروندان داشت. در این راستا هم‌زمان با شیوع کرونا از اسفندماه 98 لغایت فروردین‌ماه99 با استفاده از 4 دستگاه خودرو آتش‌نشانی، 30 دستگاه تراکتور، 2 دستگاه تانکر، بیش از 500 هکتار از معابر و محلات وادارات شهرستان ضدعفونی شده است. در این طرح 100 نفر که شامل آتش‌نشانان،نیروی مقاومت بسیج و نیروهای موکب جهادی عشاق الحسین بودند شرکت داشته و یک‌میلیون و 300 هزار لیتر مواد ضدعفونی استفاده شد. همچنین در ایام منتهی به عید نوروز، تعداد 3 ایستگاه سلامت و غربالگری با 30 نفر نیرو در سطح شهر مستقر شد که در این طرح برای بیش از 7 هزار نفر پایش تست سلامت انجام گرفت.

با توجه به اینکه ارتقای تجهیزات آتش‌نشانی همواره از اولویت‌های این سازمان بوده است، در طول چند سال گذشته  با وجود تنگناها و مشکلات اقتصادی با مساعدت شهرداری و شورای اسلامی شهر وسایل و تجهیزات امداد کوهستان و پمپ فایر کو و ... به داشته‌های این سازمان اضافه‌شده است.

 



















 



+ 0
مخالفم - 0
پرینت
ایمیل

 

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید

گزارش تصویری

©  حقوق مادی و معنوی این پایگاه خبری محفوظ و متعلق به شهرداری مبارکه می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

آرادپرداز : طراحی پورتال خبری
Scroll to Top