امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی

نرخ ارز و طلا :


درگاه شهرداری مبارکه


درگاه فرهنگ شهر مبارکه


پیشخوان روزنامه ها







 

نظر سنجی

نظر شما در مورد پایگاه خبری شهرداری چیست؟

کد: 21616
بروزرسانی: پنج شنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۹ ۱۱:۰۶

جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار مبارکه برگزار شد

جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار شهرستان مبارکه با حضور مسئولین در محل فرمانداری برگزار شد.

شهروندان ساکن در بافت فرسوده شهرها برای دریافت خدمات شهری دچار مشکل و تنگنا هستند، زیرا اجرای طرح‌های زیرساختی موردنیاز در این مناطق توسط دستگاه‌های اجرایی خدمات رسان و شهرداری‌ها با محدودیت‌ها و موانع زیادی روبه‌رو است؛ علاوه بر منازل مسکونی موجود در این مناطق که دچار مشکلات سازه‌ای است.

در شهر مبارکه ۳77 هکتار بافت فرسوده وجود دارد که با عنوان بافت تاریخی، بافت ناکارآمد میانی و پهنه‌های شهری با پیشینه روستایی تعریف‌شده است؛ این شهرستان دارای هفت شهر است که به‌جز شهر مجلسی که جزو شهرهای جدید و نوپاست، مابقی دارای بافت فرسوده است که مشمول تعاریف قانونی ستاد بازآفرینی  شهری پایدار قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری مبارکه نیوز؛ شهردار مبارکه در این جلسه ضمن بیان مسائل و مشکلات موجود در محلات هدف، خواستار توجه بیشتر مدیران شهرستانی به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شد.

سید محسن هاشمی با اشاره به سکونت ۲۷ هزار نفر در بافت فرسوده این شهر،گفت: بافت‌های فرسوده و قدیمی این شهر به معضل بزرگ و اساسی برای مدیریت شهری تبدیل‌شده و درصورتی‌که ساماندهی نشود، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

او بابیان اینکه همه دستگاه‌های خدمات رسان شهر باید به یاری شهرداری‌ها بیایند، تصریح کرد: مدیریت شهری نیز باید بستر همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی و شهروندان را در اداره امور شهر فراهم کند.

شهردار مبارکه با اشاره به بافت فرسوده این شهر، گفت: 377 هکتار بافت فرسوده در شهر مبارکه وجود دارد و جمعیت ساکن در این بافت‌ها حدود ۲۷ هزار نفر تخمین زده می‌شود که جمعیت بالایی است.

وی گفت: بافت فرسوده شهری خاطر مردم را آزرده می‌کند و قطعاً هر شهروند ما که خانه بیرون می‌آید باید فضای شهر یک آرامش خاصی به او بدهد.

هاشمی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌های خدمات رسان باید در زمینه ساماندهی بافت فرسوده به کمک شهرداری‌ بیایند اضافه کرد:بافت فرسوده مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زیادی دارد و به همین دلیل برای بازآفرینی این بخش از بافت شهری باید از همه توان‌بخش دولتی و مشارکت شهروندان استفاده شود.

وی بابیان اینکه در سال‌های گذشته اقدام عملی خاصی برای بازآفرینی بافت فرسوده در این شهر انجام‌نشده خاطرنشان کرد: محلات " دهنو" و "اسماعیل ترخان"، به‌عنوان محله‌های هدف در طرح‌های شرکت بازآفرینی تعریف‌شده است،

او عنوان می‌کند: محله "درچه کلماران" مبارکه نیز با 24 هکتار بافت فرسوده یکی از محله‌های قدیمی این شهر است که بیشترین بافت فرسوده را دارد، اما در محدوده طرح بافت فرسوده شهر قرار نگرفته است.

شهردار مبارکه بابیان اینکه پیگیری‌های لازم برای اضافه کردن این محله به محدوده طرح بافت فرسوده در حال انجام است، ادامه داد: امیدواریم بتوانیم در قالب برنامه جامع اقدام مشترک برای به نتیجه رسیدن بافت فرسوده شهر اقدام مناسبی را انجام دهیم.

او  بابیان اینکه موضوع احیای بافت فرسوده توسط دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری شهرداری به‌طورجدی پیگیری می‌شود، تصریح می‌کند: پیگیری‌های لازم برای پیشرفت طرح احیای بافت فرسوده و کاهش هزینه‌ها به‌صورت شهرستانی و توسط شهرداری‌های شهرستان مبارکه در حال انجام است.

شهردار مبارکه خاطرنشان می‌کند: تاکنون حدود سه‌نقطه از محلات بافت فرسوده شهر آزادسازی شده و امیدواریم با کمک  ادارات خدمت رسان نسبت به شروع پروژه‌های عمرانی در این نقاط اقدام نماییم .

هاشمی ادامه می‌دهد: حفاظت و احیای بافت فرسوده و باارزش شهرها و محلات قدیمی و مداخله در آن به یکی از موضوعات اساسی و محوری دوران حاضر تبدیل‌شده است؛ توسعه امکانات و خدمات روبنایی محلات، ارتقای زیرساخت‌ها، بهسازی و نوسازی فضای شهری، بازآفرینی محله‌ها، ارتقای توانمندی‌های اقتصادی و ظرفیت‌سازی اجتماعی ازجمله اقداماتی است که در بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده انجام می‌شود.

شهردار مبارکه بابیان اینکه طرح بازآفرینی شهری  بر اساس محله محوری اجرا می‌شود، تأکید می‌کند: کاهش فقر شهری، ارتقای تاب‌آوری، ارتقای هویت و منزلت مکانی و افزایش حکمرانی محلی از اهداف کلان و محلی این طرح است.

هاشمی بابیان اینکه ۱۴ هزار هکتار از مساحت شهرهای استان اصفهان را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد، می‌گوید: استان اصفهان ۱۰8 شهر دارد که سه شهر آن جدید و مابقی دارای قدمت هستند که طرح بازآفرینی شهری در این ۱۰۴ شهر بر اساس اولویت و طرح موردنظر انجام می‌شود.

او ادامه می‌دهد: در قوانین متعددی همچون برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه نگاه ویژه‌ای به احیا و بازآفرینی بافت فرسوده شده است و طبق این برنامه‌ها باید هرسال ۱۰ درصد از این بافت احیا شود؛ بر اساس برنامه ششم توسعه بیش از ۲۷۰ محله باید با اختصاص اعتبارات دولتی احیا شود، اما به دلیل شرایط سخت دریافت وام و با توجه به اینکه ۶۰ درصد املاک واقع در بافت ناکارآمد فاقد سند مالکیت است، امکان احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده کاهش چشمگیری پیداکرده است.

محمدجواد ابراهیمی مسئول دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری شهرستان نیز در این جلسه گفت:با استفاده از ظرفیت ماده 12 قانون حمایت از احیاء ،بهسازی و نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری می‌توان با بهره‌گیری از توان‌بخش خصوصی نسبت به تأمین خدمات عمومی شهری ازجمله فرهنگی ،آموزشی ،مذهبی ،ورزشی و گردشگری اقدام نمود .















+ 0
مخالفم - 0
پرینت
ایمیل

 

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید

گزارش تصویری

©  حقوق مادی و معنوی این پایگاه خبری محفوظ و متعلق به شهرداری مبارکه می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

آرادپرداز : طراحی پورتال خبری
Scroll to Top