امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی

نرخ ارز و طلا :


درگاه شهرداری مبارکه


درگاه فرهنگ شهر مبارکه


پیشخوان روزنامه ها







 

نظر سنجی

نظر شما در مورد پایگاه خبری شهرداری چیست؟

کد: 20496
بروزرسانی: چهارشنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۷ ۰۹:۱۲

اجرای پروژه‌های عمرانی، زمینه‌ساز پیشرفت و توسعه

اجرای پروژه‌های عمرانی، زمینه‌ساز پیشرفت و توسعه

اجرای پروژه‌های عمرانی در هر منطقه باعث افزایش نشاط اجتماعی ، ایجاد ارزش‌افزوده و نیز تسهیل عبور و مرور،افزایش ضریب امنیت ، و بسیاری از موارد مثبت دیگر می‌شود. وظیفه معاونت عمرانی ، اجرایی کردن تمامی پروژه‌های  مختلف مرتبط با شهرداری شامل احداث ابنیه و پارک ، راه‌سازی و اصلاح هندسی معابر جهت حل معضلات ترافیکی، برگزاری مناقصات و انتخاب پیمانکار و درنهایت مراحل تحویل پروژه جهت بهره‌برداری است. معاونت عمران در حقیقت معاونتی است که شاید در متولی گری پروژه‌ها نقش کمتری داشته باشد اما صد در صد مسئولیت اجرایی و نظارتی پروژه‌ها در این معاونت انجام می‌شود.

عليرغم كمبود منابع مالي براي اجراي پروژه‌ها با انتخاب صحيح پيمانكار و نيز مديريت منابع مالي و انسانی توانستيم پروژه‌های خوبی را انجام دهيم. اجراي پروژه عمراني شهرداری با پتانسیل‌های داخلی شهرداری، فصل جديدی از عمران و آبادانی را در شهر رقم‌زده است.

حجت اله بهشتی نژاد گفت: ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب در سال‌‏های اخیر به‌عنوان راهکاری اصولی و عملیاتی در حوزه اقتصادی و بسیاری دیگر از زمینه‌ها راه را بر همگان نشان داد. یکی از سیاستهایی که به نظر می‏رسد، علاوه بر حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی، شهرداری را در تأمین منابع مالی کمک می‏کند، اجرای امانی پروژه‏های این نهاد خدماتی و عمرانی و پرهیز از محول کردن آن‌ها به پیمانکاران بخش خصوصی است. اجرای امانی پروژه‏ها در شهرداری علاوه بر به‌کارگیری بهینه و حداکثری از ظرفیت نیروها ،کاهش هزینهها و افزایش درآمد و به دنبال آن بهبود شرایط مالی را برای شهرداری رقم میزند. قبلاً بیشتر امور طراحی و نظارت در حوزه عمران توسط شرکت‌های مشاور و پیمانکار صورت می‌پذیرفت و در حال حاضر با توجه به سیاست‌های ابلاغی سیستم مدیریت شهری و برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته بیشتر امور توسط نیروهای معاونت عمران انجام می‌گیرد که علاوه بر اجرای دقیق موضوعات ، صرفه‌جویی قابل‌توجهی را به دنبال داشته است.

استفاده از فضای سبز موجود برای توسعه پارک‌های محله‌ای و ارائه خدمات عمومی

وی در ادامه توسعه پارک‌های محله‌ای را با استفاده از فضاهای سبز موجود ، به‌عنوان  یکی دیگر از برنامه‌های شهرداری عنوان کرد و گفت: برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری اساسی شهرداری مبارکه در دوره جدید در راستای توسعه خدمات محله‌ای بوده است. استفاده از فضاهای سبز و اشجار موجود در محلات مختلف و جلوگیری از قطع آن‌ها درروند اجرای پروژه‌ها یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت شهری مبارکه بود که یکی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه  را می‌توان طراحی و احداث پارک محله‌ای دهنو نام برد.

یکی از انواع فضای سبز شهری پارک‌های خطی می‌باشند که بهره‌مندی شهروندان از مزایای فضای سبز را به‌طور یکسان در سطح محلات امکان‌پذیر می‌کند.پارک‌های خطی قابلیت تلاقی با مسیرهای پیاده، اتصال به فضاهای سبز ترافیکی موجود در سطح شهر مانند رفیوژها و حتی اتصال به باغچه‌های موجود در خیابان‌ها را دارا بوده و از انعطاف‌پذیری بالایی جهت گسترش برخوردار هست و این امکان را به وجود می‌آورد که با سرمایه‌گذاری قابل‌قبول گامی مؤثر در افزایش سرانه فضای سبز در سطح شهر برداشته شود

معاونت عمران شهرداری مبارکه با توضیح این مطلب گفت: باوجود فضای سبز خطی بین محله‌های  هفت و هشت صفائیه ساماندهی و احداث پارک همچنین ایجاد فضای مناسب برای رفاه شهروندان عزیز در دستور کار قرار گرفت و فاز اول این پروژه در حال انجام است.

احداث پارک‌سوار باهدف کاهش بار ترافیکی هسته مرکزی شهر

پارک‌سوار مکانی است که در آن ایستگاه‌های سیستم حمل‌ونقل عمومی شهری مستقر بوده و عموماً نیز در حاشیه محیط شهری به‌منظور کاهش ترافیک شهری و ارائه تسهیلات لازم به مسافران بناشده است و با توسعه شهر بسترسازی مناسب جهت استفاده بیشتر از حمل‌ونقل همگانی از طریق احداث پارک‌سوار ضرورت دارد.

بهشتی نژاد از ترافیک در هسته مرکزی و مسیرهای منتهی به مرکز شهر به‌عنوان یک مشکل اساسی یادکرد و عنوان کرد :با بررسی‌های کارشناسی انجام‌شده و شناسایی گره‌های ترافیکی یکی از راهکارهای ارائه‌شده احداث پارک‌سوار در حاشیه محیط شهری و مسیر دسترسی محلات بود. که با جانمایی صورت پذیرفته احداث پارک‌سوار در ابتدای مسیر بلوار امام خمینی(ره) از سمت میدان فردوسی در دستور کار قرار گرفت و این پروژه با توان و تجهیزات داخلی شهرداری در حال اجرا است و بیش از 60 درصد پروژه تاکنون انجام پذیرفته است .  با بهره‌برداری از این طرح از ورود اتوبوس‌های برون‌شهری  به هسته مرکزی و مسیرهای پرتردد شهر جلوگیری شده  و علاوه برافزایش سرعت جابجایی مسافر، شاهد کاهش بار ترافیکی بلوار نیکبخت و هسته مرکزی شهر خواهیم بود .

همتی دیگر برای باز شدن گره ترافیک

وی با اشاره به‌ضرورت اجرای طرح‌های کاهش ترافیک برای آسایش روانی شهروندان گفت : باز کردن گره‌های ترافیکی، اصلاح و استانداردسازی دوربرگردان‌ها، تعریض مسیرهای رفت‌وبرگشت و احداث تقاطع‌های غیر هم‌سطح باهدف ارتقای ایمنی ازجمله این طرح‌ها  خواهد بود.اقداماتی در این خصوص نیز صورت پذیرفت که از یکی از مهم‌ترین این اقدامات تهیه طرح ترافیکی جهت حل معضل تردد کامیون‌ها در محلات قهنویه و نهچیر بود که بعد از تهیه ، طرح به تصویب شورای ترافیک شهرستان و استان رسید و با رایزنی‌های صورت پذیرفته  و همچنین پیگیری ها و تلاش های نماینده مردم شریف شهرستان در مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر مبارکه قرار بر اجرای این پروژه مهم با مشارکت شرکت فولاد مبارکه شد که بحمداله شاهد کلنگ زنی این پروژه بودیم . متأسفانه تردد اجباری کامیون‌ها در داخل شهر و محلات باعث كاهش ايمني مردم  و گاهاً وقوع حوادث مرگبار،افزايش ترافيك ، از بین رفتن معابر و آسفالت خیابان و سروصدای زیاد کامیون‌ها در داخل شهر می‌شود که در سال‌های اخیر حدود ده کشته در برداشته که قطعاً با اجرایی شدن این طرح مشکل تردد خودروهای سنگین به‌صورت زیربنایی رفع خواهد شد . در رینگ‌های بیرونی با توجه به‌سرعت زیاد خودروها نیاز به احداث تقاطع‌های غیر هم‌سطح ضروری است که در همین راستا شهرداری علی‌رغم مشکلات اقتصادی تمام تلاش خود را در جهت تکمیل رینگ‌های پیرامونی به کار خواهد بست.

بهشتی نژاد نصب 24 عدد سرعت کاه ایمنی ، اصلاح هندسی معابر ، نصب تابلوهای هشداردهنده ، مسدود کردن دوربرگردان‌های بلوار شهید ربیعی ، بیش از 400 متر جدول‌گذاری ، تعریض خیابان عطار نیشابوری مابین محله‌های 7 و8 صفاییه را از مهم‌ترین اقدامات ترافیکی این معاونت برشمرد .

تلاش برای بهبود وضعیت آسفالت معابر جهت افزایش رضایت مردم

آسفالت معابر ، مرمت لکه‌گیری ، اصلاح ترانشه های سطح شهر و محلات از موضوعاتی است که همواره مورد درخواست مردم بوده و همواره موردتوجه خاص شهرداری  است و با نیازسنجی و اولویت‌بندی‌های صورت گرفته سعی بر رضایتمندی هرچه بیشتر مردم داشته‌ایم .در شهر مبارکه و محلات طی مدت یک سال مرمت و لکه‌گیری ، اصلاح ترانشه های سطح شهر بالغ‌بر 9500 مترمربع و ترمیم ترانشه و لکه‌گیری معابر سطح شهر به مساحت 2620مترمربع با 3100 تن آسفالت انجام شد  و برای سال 97 مجموع این عملیات حدود 12000 مترمربع پیش‌بینی گردیده است .

بهشتی نژاد افزود : در فعالیت‌های عمرانی سعی شده است مهندسی ارزش جایگاه خود را داشته باشد به‌نوعی که با تغییر روش‌ها و روش‌های نوین بتواند سطح پویایی در انجام پروژه‌ها شاهد باشیم وسعی شده علاوه بر اجرای پروژه‌های باکیفیت به مسائل زیباسازی آن‌ها نیز توجه شود.در این زمینه نیز نسبت به زیباسازی و بهسازی معابر سطح شهر اقدام شد که ازجمله این پروژه‌ها می‌توان از  ایجاد باغچه رفیوژ میانی تقاطع چهارراه شهید نیکبخت تا میدان مادر حدود 1000 مترمربع ، زیباسازی 550 مترمربع رفیوژ میانی محله یک صفاییه ، بهسازی و پیاده‌روسازی معابر محله دهنو نام برد .

ترویج فرهنگ ایثار خروجی کار ساماندهی گلزار شهدا

بهشتی نژاد با تأکید بر لزوم ساماندهی گلزارهای شهدا گفت : توجه به جایگاه ویژه شهدای گران‌قدر یک وظیفه شرعی است . ساماندهی گلزارها هرچند در ظاهر یک کار مهندسی و فیزیکی محسوب می‌شود اما خروجی آن‌یک کار فرهنگی و در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا ، تجلیل و تکریم از نقش ارزنده خانواده‌های شهدا و ایثارگران و ترویج فرهنگ ایثار شهادت با معماری اسلامی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مورداستفاده در ساخت و اجرای طرح‌های مزارهای شهدا است . شهدا درس آزادگی به جوانان می‌دهند و باید برای آیندگان حفظ شوند همچنین مراسم‌های معنوی، ملی و مذهبی زیادی در کنار گلزار شهدا برگزار می‌شود که در جامعه بسیار اثرگذار است .در این خصوص نیز ساماندهی گلزار شهدای محله‌های محمدیه و دهنو و همچنین اصلاح معابر دسترسی به این گلزارها  بحمداله پایان پذیرفته و هم‌زمان با هفته دفاع مقدس شاهد افتتاح طرح ساماندهی و نکو سازی گلزار شهدای محله دهنو بودیم. طراحی ساماندهی گلستان شهدای مبارکه نیز در دستور کار قرار دارد.

بهشتی نژاد با اشاره به پروژه‌های در حال اجرا گفت : ازجمله پروژه‌های دیگر که توسط این معاونت در حال پیگیری و اجرا است می‌توان حسینیه مرکزی مبارکه ، تکمیل تأسیسات مکانیکی و برقی باغ بانوان ، بدنه سازی مسیر سیل بلوار شهدای طاهری ،  بهسازی و نوسازی سالن فرهنگسرای غدیر، احداث خیابان جهت اتصال محله محمدیه به صادقیه، تکمیل خیابان جنب گلزار شهدای قهنویه و پیاده‌روسازی معابر اصلی شهر را نام برد . یکی از مهم‌ترین اهداف ما شفاف‌سازی ، نظارت صددرصدی بر تمامی عملیات عمرانی سطح شهر به‌خصوص پروژه‌های در حال اجرا توسط نیروهای تخصصی مدیریت شهری است تا باصرفه جویی منطقی در اجرای پروژه‌ها شاهد بهره‌برداری با بهترین حالت کمی و کیفی باشیم .



+ 0
مخالفم - 0
پرینت
ایمیل

 

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید

گزارش تصویری

©  حقوق مادی و معنوی این پایگاه خبری محفوظ و متعلق به شهرداری مبارکه می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

آرادپرداز : طراحی پورتال خبری
Scroll to Top