امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی

نرخ ارز و طلا :


درگاه شهرداری مبارکه


درگاه فرهنگ شهر مبارکه


پیشخوان روزنامه ها







 

نظر سنجی

نظر شما در مورد پایگاه خبری شهرداری چیست؟

کد: 20392
بروزرسانی: یکشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۷ ۱۲:۵۴
نام‌گذاری از جنس چهره‌های ماندگار :

تقدیر از 4 دهه خدمات ماندگار دکتر شهریار صفایی

طی مراسمی با حضور شهردار ، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مبارکه کوچه جنب اداره پست ( بلوار شریعتی )به نام دکتر شهریار صفایی نام‌گذاری  شد .

شناسنامه‌ای برای معابر شهری

نام‌گذاری معابر شهری همیشه مسئله‌ای مهم به شمار می‌رود و معمولاً از نام مفاخر علمی، فرهنگی و هنری برای این موضوع استفاده می‌شود.

 بعضی از کوچه‌ها و خیابان‌های یک شهر گویی از سرگذشت پیشینه اهالی یک محله و حتی یک شهر سخن می‌گویند. بعضی‌ آن‌قدر قدیمی‌اند که سابقه نام‌گذاری‌شان به چند دهه قبل بازمی‌گردد و این کوچه‌ها با همین نام دهان‌به‌دهان چرخیده تا به اهالی امروز این کوچه رسیده. بعضی‌ها هم نامشان امروزی‌تر است؛ شاید چند سالی بیشتر نیست که این نام برای‌شان انتخاب‌شده است. بعضی نام‌ها آن‌قدر زیباست که نگاه هر رهگذری به آن بیفتد برای لحظاتی حس و حال خوبی پیدا می‌کند. کوچه‌ها و خیابان‌ها درست مثل فرزندان یک شهر هستند که هرکدامشان را به یک اسم باید صدا زد. کوچه‌ها و خیابان‌های شهر ما هر نامی که داشته باشند تعلق‌خاطری برای اهالی آن به وجود می‌آورد و به‌تدریج بخشی از هویت آدم‌های آن محله می‌شود . به همین دلیل است که انتخاب اسم مناسب یا تغییر نامشان باید از روی حساب‌وکتاب باشد.

بعضی اسم‌ها روی یک کوچه، یک خیابان یا میدان نوشته‌شده که معلوم نیست از ابتدا فلسفه تعیین این نام از کجا آمده است. اهالی هم چندان رغبتی به این‌که اسم کوچه‌شان این باشد، ندارند و دلشان می‌خواهد هر کاری می‌توانند انجام دهند تا این اسم را تغییر دهند.

گاهی هم درخواست این تغییر نام، دلیل دیگری می‌تواند داشته باشد؛ مثلاً اهالی یک محله می‌خواهند به‌جای اسم فعلی نام یکی از فرزندان خانواده شهیدی که سال‌هاست در آن محله زندگی می‌کند روی کوچه‌شان گذاشته شود که با توجه به جایگاه والای شهدا این موضوع به‌صورت فوری در دستور کار قرار می‌گیرد . البته درخواست این تغییر نام‌ها به هر دلیلی که باشد چون ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد به این سادگی‌ها انجام نمی‌شود.

نام آن کوچه یا خیابان در حافظه جمعی محل ثبت‌شده و باوجود همه تغییرات باز همان نام قدیمی است که در ذهن اهالی به‌جا می‌ماند. مهم‌تر از آن مشکلات پستی است که با هر تغییر نامی در معابر ممکن است به وجود بیاید، بااین‌حال گاهی باوجود همه این مسائل درخواست مردم در اولویت قرار می‌گیرد، البته اگر از دیدگاه کارشناسی هم این درخواست‌ها باید منطقی به نظر برسد.

شهردار مبارکه در مورد این تغییر اسامی می‌گوید : درخواست تغییر نام برای یک کوچه آن‌قدرها خالی از دردسر نیست، زمانی که یک درخواست از سوی جمعی از اهالی محله مطرح می‌شود تا زمانی که این تغییر نام بررسی شود و به تصویب برسد، باید روند خاصی طی شود. با همه درخواست‌های تغییر نام نیز موافقت نمی‌شود؛ بالاخص اگر نام فعلی یک نام شناخته‌شده و ماندگار باشد دلیلی برای موافقت با این تغییر نام وجود ندارد .بعد از پیشنهاد اسم توسط مدیریت شهری موضوع باید در صحن شورا و در کمیسیون مربوطه مطرح و موضوع بررسی شود و با تصویب شورای محترم اسلامی شهر تغییر اسامی یا نام‌گذاری محقق خواهد شد .

مهندس هاشمی نام‌گذاری معابر با نام بزرگان و هنرمندان را عامل ارج نهادن به شخصیت والای آن‌ها دانست و افزود:این نام‌گذاری‌ها باعث تداعی کردن یاد و خاطره مفاخر و ماندگار نمودن نام آن‌ها و  انتقال آن به نسل‌های آینده است. باید در نام‌گذاری‌ها از اعمال سلیقه خودداری شود و نام خیابان‌ها، کوچه‌ها و معابر را بر اساس هویت شهری انتخاب کرد تا هویت تاریخی شهر را ماندگار کنیم .

وی از نام‌گذاری معابر به نام شهدا به‌عنوان  ترویج‌دهنده فرهنگ یادکرد و گفت : نامگذاری معابر بنام شهدا در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سطح شهر نقش موثری داشته و تمام تلاشمان بر این است که نام شهدا، پرآوازه و همواره بر آسمان زندگی‌مان در سطح شهر و محله بدرخشد.

در قانون اساسی کشور نام‌گذاری معابر، خیابان‌ها و بلوارها در حیطه اختیارات و وظایف شوراها است. رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه هرگونه تصمیم‌گیری درباره نام‌گذاری یک کوچه یا خیابان در محله‌ای از شهر  را منوط به نظرخواهی اهالی دانست و گفت: در نام‌گذاری‌ها تلاش می‌کنیم که  با نماینده اهالی و پیشنهاد دهندگان به گفت‌وگو بنشینیم و درصورتی‌که نام پیشنهادی منافاتی با شرایط نام‌گذاری نداشته باشد آن اسم را تصویب کنیم، اما اگر به هر علت نام پیشنهادی دارای مشکل بود بابیان دلایل منطقی موضوع را به اهالی  اعلام کرده  ، نه این‌که یک‌طرفه و بدون در نظر گرفتن نظر آن‌ها تصمیم خودمان را ابلاغ کنیم.

دکتر خالوزاده از ضرورت تناسب نام‌گذاری‌های می‌گوید : نام خیابان‌ها و معابر باید متناسب باروح فرهنگی ، هویت تاریخی و اعتقادات اسلامی باشد و در تمامی ابعاد باید با رضایت شهروندان باشد. نام و نشان‌های شهر باید بیانگر هویت و تاریخ شهرمان باشد و با شنیدن نام یک محله یا کوچه باید سفر به پیشینه آن محل کرد .

نام‌گذاری از جنس چهره‌های ماندگار

کوچه‌های یخچال ، چاه کپی ، سلیمان‌آباد ، شعبه نفتی و ... اسامی قدیمی که از زبان قدیمی‌های شهرمان در آدرس دادنشان شنیده‌ایم . با شنیده شدن این اسامی اگر بخواهیم به دنبال پیشینه آن‌ها برویم، باید  به ده‌ها سال قبل سفر کنیم  . محله‌های قدیمی با آن رنگ و بوی خاصی که داشت، مأمن ساکنانش بود و هر گوشه‌ای که امروزه از آن روزها باقی‌مانده است، افراد کهن‌سال به چشم تکه‌ای از سرزمین گم‌شده خود که روزهای خوب و بدشان را در میان آن سپری کردند، می‌نگرند

یکی از این کوچه‌ها که در محله‌ای قدیمی واقع است ، میزبان یک چهره سرشناس شهرمان است.

از مردم شهر که بپرسیم ،از کوچه‌ای در بلوار شریعتی می‌گویند که میزبان طبیبی حاذق است.دکتر شهریار صفایی سال 1326 در محله قهنویه مبارکه دیده به جهان گشود .از سال 1355 طبابت را آغاز کرد و چهره بهداشت و درمان شهر نیز از آن روزگار ، رنگ تازه‌ای به رخ گرفت . او از رزمندگان دوران دفاع مقدس نیز بوده و حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل را وظیفه شرعی خود می‌دانست . یکی از چهره‌ای ماندگار ، نام‌آشنا و مورد اعتماد مردم که در تمام موارد پزشکی او را امین می‌دانند و از وی مشاوره می‌گیرند .

او چهره‌ای مردمی است و می‌گوید: من به‌عنوان خدمتگزار مردم هستم، تا یک پزشک و تمام تلاش خود را بکار بسته‌ام تا خدمت به مردم را سرلوحه کار خویش قرار دهم .

دکتر شهریار صفایی احترام به تمام اقشار مردم را ازجمله وظایف اصلی می‌داند و عنوان کرد: احترام به مردم از هر قشر ، طبقه و مقامی از وظایف همگان است .من نیز به‌عنوان طبیب نسبت به تمام مردم احساس مسئولیت می‌کنم و جایگاه و مقام اهمیتی در انجام‌وظیفه برایم ندارد و اعتماد مردم احساس مسئولیت را برایم دوچندان نمود و این نشان لطف و محبتشان است .

با ورود به کوچه، مورد مهر و محبت اهالی و با استقبال خانواده دکتر صفایی روبرو شدیم . دکتر برای تمام همسایگان بسیار مورداحترام و درعین‌حال رفتارش بسیار خودمانی و صمیمی است .

با لحنی آرام و دل‌نشین به خانه‌اش دعوتمان کرد که سادگی و خونگرمی دکتر و خانواده‌اش بسیار به چشم می‌خورد. میزبان تنها خانواده صفایی نبودند بلکه همسایه‌ها نیز صمیمانه در کنار خانواده دکتر میزبان بودند .

 دکتر از لطف مردم در تمام جملاتش استفاده می‌کند . از راز ماندگاری او در شهر و عزیمت نکردنش به اصفهان  باوجود شهرتش می‌پرسم و جمله‌ای که در تمام کلامش شنیده بودم، بازهم می‌شنوم " لطف مردم و احساس دین به مردم عزیز شهرستان "  وی احترام به مردمی که همیشه او را مورد لطف و احترام قرار می‌دهند را وظیفه خود می‌داند و از آرزویش می‌گوید : آرزوی سلامتی و سالم زیستن برای همه دارم و امیدوارم مردم نیز با اصلاح روش‌های زندگی،کمتر نیاز به پزشکان پیدا کنند .

شهریار صفایی با تأکید بر نقش مدیریت شهری در ارتقای سلامت شهروندان عنوان کرد : مدیریت شهری اقدامات بسیار خوبی انجام داده که من در کمتر شهری این اقدامات را دیده‌ام . شهرداری مبارکه صرفاً به پروژه‌های عمرانی نپرداخته بلکه در ابعاد مختلف که پیوسته با بهداشت و سلامت جامعه است مستقیم ورود نموده و اقدامات ماندگار و قابل‌تقدیری در این زمینه انجام‌شده است .

تمام این موضوعات ، عواملی بود که مدیریت شهری مبارکه را بر آن داشت به‌پاس جبران بخشی از خدمات ارزنده این پزشک مردمی و چهره ماندگار شهر ، نام کوچه‌ای که افتخار میزبانی او را دارد به نام " کوچه دکتر شهریار صفایی " نام‌گذاری کند .

شهردار مبارکه در حاشیه این مراسم ضمن اشاره به خدمات ارزنده دکتر صفایی گفت: دکتر صفایی از افتخارات شهرمان هستند که تشخیص‌های صحیح ، سریع و تخصصی وی، زبانزد همه مردم است . دکتر صفایی از معدود اشخاصی  هستند که شهرت، عامل هجرت ایشان از شهرمان به مرکز استان نشده و این ستودنی است .

وی با تأکید بر ضرورت نام‌گذاری‌های صحیح اظهار کرد : بایستی در نام‌گذاری‌ها همه جوانب در نظر گرفته شود به‌طوری‌که وقتی مسافر یا گردشگری وارد شهر شد  بتواند از نام‌گذاری خیابان‌ها تا حدودی هویت فرهنگی و تاریخی آن را بشناسد . هنوز از ظرفیت هویت‌ساز  بسیاری از چهره‌ها و شخصیت‌های نام‌آشنا برای مردم استفاده‌نشده است و با برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته انشاا... این هدف محقق خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه نیز گفت :استفاده از نام برخی از چهره‌های شهر به علت خاطره خوب و خوشی که از رفتار و سلوک و منش آنان در خاطره‌ها مانده ، در برنامه کار شورا قرار گرفت که بحمدا... شروع این کار را بانام گذاری اولین کوچه به نام دکتر شهریار صفایی آغاز کردیم و  باهدف ماندگاری چهره‌های شهرمان برای همیشه در اذهان عمومی، این موضوع را  ادامه خواهیم داد .



+ 2
مخالفم - 0
پرینت
ایمیل

 

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید

گزارش تصویری

©  حقوق مادی و معنوی این پایگاه خبری محفوظ و متعلق به شهرداری مبارکه می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

آرادپرداز : طراحی پورتال خبری
Scroll to Top